دستگاه قهوه ساز یکی از پایه ای ترین ابزارهای یک باریستا محسوب می شود. از آنجایی که باریستا ها باید همزمان چندین کار انجام دهند، نمی توانند به صورت دائمی بالای سر دستگاه اسپرسو ساز بایستند. به همین خاطر استفاده از قهوه ساز های حرفه ای که بخشی از عملیات را به صورت خودکار انجام می دهند بسیار اهمیت دارد. اگر قصد خرید قهوه ساز و قهوه ساز فلاویا را دارید پشنهاد می کنیم به وب سایت فلاویا مراجعه نمایید.

انواع قهوه ساز حرفه ای

دستگاه های اسپرسو ساز با عبور آب گرم از میان ذرات قهوه، یک قهوه غلیظ و معروف به نام اسپرسو تولید می کند. از آنجایی که یک دستگاه قهوه ساز از مهم ترین ابزارهای کار یک باریستا محسوب می شود؛ به بررسی انواع قهوه ساز های حرفه می پردازیم:

• دستگاه نیمه اتوماتیک

مدل های نیمه اتوماتیک تقریباً محبوب ترین دستگاه های اسپرسوساز هستند. این ماشین ها دارای کنترل دمای آب و کنترل فشار خودکار هستند. اما مصرف کننده با خاموش و روشن کردن پمپ، تصمیم می گیرد که چقدر آب از میان ذرات قهوه جریان یابد. تغییرات اندک در دمای آب و فشار می تواند تأثیرات زیادی بر کیفیت اسپرسویی که یک دستگاه تولید می کند، داشته باشد. بنابراین با داشتن سطح ثابت و بهینه این دستگاه ها، قهوه با کیفیت یکسان تولید می شود.
کنترل زمان عصاره گیری قهوه از ابتدا تا انتهای مراحل می تواند عطر و طعم اسپرسو شما را تغییر دهد. همین امر شما را در کنترل مستقیم کیفیت نهایی قهوه قرار می دهد که می توانید با تمرین و تکرار به یک سطح عالی و استاندارد برسید. بااین حال، علاوه بر به دست آوردن مهارت، باید جهت بررسی عوامل موثر بر کیفیت اسپرسو اطلاعات کافی را نیز به دست آورید.

قهوه ساز حرفه ای

• دستگاه های قهوه ساز اتوماتیک

دستگاه های قهوه ساز اتوماتیک یک قدم فراتر از مدل های نیمه اتوماتیک عمل می کنند. آن ها نه تنها دمای آب و فشار را کنترل می کنند بلکه میزان آب موجود در قهوه نهایی را نیز کنترل می کنند. بنابراین معمولاً برروی این دستگاه ها دکمه هایی وجود دارد که هر یک از آنها اندازه های مختلف شات اسپرسو و تعداد شات های مختلف را ارائه می دهد. در این نوع دستگاه ها می توانید میزان آب مورد استفاده در هر شات را تنظیم کنید. این دستگاه ها اغلب یک دکمه روشن/خاموش ساده مانند دستگاه های نیمه اتوماتیک دارند که به شما امکان می دهد جریان آب را به صورت دستی کنترل کنید. یک قهوه ساز اتوماتیک حدود 75٪ مراحل عصاره گیری و تهیه انواع قهوه را برای شما انجام می دهد.

• دستگاه های اسپرسو فوق اتوماتیک

ماشین های فوق اتوماتیک ابداع مدرن تری هستند. آنها به صورت کاملاً فراگیر طراحی شده اند. از ویژگی های این دستگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• آسیاب قهوه
• تمپ پرتافیلتر
• عصاره گیری قهوه
• فوم گیری و بخارگیری شیر
قطعا نمی توان سهولت کار با دستگاه اسپرسو سوپر اتومات را زیر سوال برد. می توانید به آن تکیه کنید تا کاملا یکنواخت عصاره را بگیرید. تنها نکته این است که اگر طعم و مزه شات را دوست ندارید، کارهای کمی در این زمینه می تواند انجام شود.

طرز کار با قهوه ساز حرفه ای

نحوه عملکرد دستگاه های اتوماتیک بدین صورت است که در ابتدا پس از ریختن قهوه در پرتافلیتر، دستگاه به وسیله یک تایمر داخلی روند عصاره گیری و تهیه قهوه را مدیریت می کند. این بدان معنی است که دستگاه، کنترل تهیه اسپرسو شما را دارد. معمولا دستگاه های اتوماتیک نیاز به یک زمان اولیه برای راه اندازی دارند ولی پس از آن فقط کافی است پرتافیلتر را پر کنید و قهوه دلخواه خود را دریافت کنید. برخی از مدل های دستگاه های اتوماتیک دارای تایمر داخلی برای راه اندازی و خاموش شدن در زمان های مشخصی از روز هستند. ازنظر واقعی، دستگاه های اسپرسو اتوماتیک شباهت زیادی به دستگاه های نیمه اتوماتیک دارند. قهوه را آسیاب می کنید، قهوه را تمپ می کنید و یک دکمه را فشار می دهید. اما در اینجا تفاوت اصلی وجود دارد. برای جلوگیری از جریان آب لازم نیست دوباره دکمه را فشار دهید. دستگاه از یک تایمر داخلی برای قطع عصاره گیری بعد از مدت زمان مشخصی استفاده می کند – معمولاً 25-30 ثانیه. این ویژگی به شما این امکان را می دهد فاصله بگیرید و بدانید که کاپتان سرریز نخواهد شد. با این حال، این بدان معناست که شما تا حدی کنترل زمان عصاره گیری را از دست می دهید. در حالی که تقریباً تمام کافی شاپ ها در مدت زمان 25-30 ثانیه عصاره گیری می کنند، این محدوده 5 ثانیه ای می تواند تفاوت زیادی در عطر و طعم داشته باشد. با استفاده از دستگاه های اتوماتیک می توانید طعم و مزه قهوه خود را در آن محدوده کشف کنید.

قهوه ساز حرفه ای

قیمت قهوه ساز حرفه ای

قیمت یک قهوه ساز حرفه به عواملی بستگی دارد:
• کیفیت قهوه ی اسپرسو
• زمان مورد نیاز برای تهییه ی یک فنجان قهوه ی اسپرسو
• محیطی که دستگاه اسپرسو ساز می خواهد در آنجا نصب شود.
• استفاده کنندگان از این دستگاه (مشتریان، همکاران یک اداره و …)
• آیا می خواهید چند کاره باشد و نوشیدنی های کافئین دار دیگر نیز تولید کند یا نه؟
• طراحی دستگاه اسپرسو ساز، شرکت سازنده و ….
• میزان توان دستگاه

جمع بندی

در کافی شاپ ها و رستوران های حرفه ای، از دستگاه های بزرگ صنعتی به منظور تهیه قهوه استفاده می شود. این دستگاه ها معمولا قیمت بالاتری داشته اما قابلیت دارند که همزمان، چندین کار را انجام دهند. انواع گوناگونی از دستگاه های قهوه ساز حرفه ای مانند دسنگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک وجود دارد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد.

به این مقاله امتیاز دهید