حتما برایتان اتفاق افتاده که پس از رفتن به یک کافه و دیدن منوی آن عبارات و نام‌های قهوه ساز فلاویا و قهوه فرانسه، قهوه ترک، قهوه اسپرسو و بسیاری از نام‌های دیگر مانند آمریکانو را دیده اید و تفاوت آن ها را درک نکرده اید. اولین تفاوت قهوه ترک با قهوه فرانسه و قهوه اسپرسو در روش تهیه قهوه می باشد. روش تهیه قهوه ترک بسیار ساده‌تر از دو قهوه اسپرسو و قهوه فرانسه می باشد. در تهیه قهوه ترک تنها لازم است که پودر قهوه را با آب مخلوط نموده و بر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. به طور کلی 5 نوع نوشیدنی قهوه عبارت اند از:

  1. قهوه ترک
  2. قهوه فرانسه
  3. اسپرسو (و خانواده آن شامل لاته و کاپوچینو)
  4. قهوه دمی
  5. قهوه فوری

 

قهوه ترک چیست

قهوه ترک، قهوه‌ای سنتی شناخته می شود از نظر قدمتی این قهوه 600 سال قبل در دربار پادشاه عثمانی شایع شد. قهوه ترک در ظرف مخصوصی به نام جِذوه درست می گرد د. معمولا جذوه ً روی اجاق یا شن قرار می گیرد و بایدقهوه هم بخورد تا به جوش آید. قهوه ترک نسبت به قهوه فرانسه غلیظ تر بوده و در مقابل قهوه اسپرسو رقیق‌تر می باشد.

قهوه خندان

لایه‌ای از کف نسبتا غلیظ در قهوه ترک قابل مشاهده است. مقداری از قهوه  در قهوه ترک،  ته ‌نشین استکان می‌شود، لذا فال قهوه را تنها باید با این نوع قهوه گرفت.

قهوه فرانسه

قهوه فرانسه، قهوه ای نسبتاً رقیق بوده  که برعکس اسپرسو که در فنجان های کوچک سرو می گردد، در فنجان بزرگ یا لیوان استفاده می شود. قهوه ترک و عربی ،باید قهوه با حرارت شعله یا زغال به جوش آید ولی  در قهوه فرانسه از شعله مستقیم خبری نخواهد بود.

تفاوت قهوه فرانسه و قهوه اسپرسو

روش دم آوری تنها تفاوت قهوه فرانسه و قهوه اسپرسو م یباشد.  ابزار دم آوری قهوه و درجه آسیاب قهوه نیز متفاوت می باشد. که هیمن موضوع باعث شده تا با استفاده از روش اسپرسو سنگین‌تر از قهوه فرانسه باشد. روش دم‌آوری قهوه اسپرسو به نسبت روش دم‌آوری قهوه فرانسه کمی پیچیده تر می باشد..

ابزار تهیه قهوه  به عنوان دومین تفاوت قهوه اسپرسو و قهوه فرانسه می باشد.قهوه‌ی اسپرسو با استفاده از ابزارهایی همچون موکاپات و دستگاه اسپرسوساز و قهوه فرانسه به وسیله ابزارهایی مانند فرنچ پرس و دستگاه فرانسه ساز تهیه می گردند.

ابزار تهیه قهوه  نیز باعث تفاوت میان این دو قهوه بوده است. ابزارهای تهیه قهوه اسپرسو نیاز به درجه آسیاب ریزتری در مقابل ابزارهای تهیه قهوه فرانسه می باشد.

با استفاده از فشار بخار آب ابزارهای تهیه‌ی قهوه اسپرسو عمل می نمایند.بنابراین زمان  تهیه قهوه و عصاره گیری، سطح پودر قهوه بیشتر در معرض فشار بخار آب  خواهد بود و عصاره بیشتری از آن خارج می گردد. همین موضوع  باعث شده تا  قهوه اسپرسو، عصاره قوی‌تر و سنگین‌تری نسبت به قهوه فرانسه داشته باشد.

 

به طور کلی در صورتی که  قهوه‌ای با طعم خاص و یا میزان کافئین مشخصی را دوست دارید باید به نوع دان و یا پودر قهوه‌ای که  استفاده می نمایید دقت بیشتری کنید .ضمن اینکه ابزار و روش تهیه قهوه در این مورد تاثیر کمتری خواهد داشت.

تفاوت رُست قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو

پس از اینکه  دانه های سبز قهوه فرآوری و آماده می گردد، عمل رست و یا برشته کردن روی آن ها صورت می گیرد که انواع مختلفی دارد و  ، لایت، مدیوم لایت، مدیوم، مدیوم دارک و دارک مهمترین آن محسوب می شود.از لحاظ رست تفاوتی که  قهوه ترک با فرانسه و اسپرسو دارد ، طرز تهیه قهوه ترک و فرانسه می باشد که اغلب از درجه رست لایت و مدیوم لایت استفاده می کند ولی  برای اسپرسو از رست مدیوم و مدیوم دارک باید استفاده شود. البته در این خصوص باید به ذائقه و سلیقه افراد توجه شود اما استاندارد آن به این شکل است. بنابراین ممکن است قهوه ها یکسان باشد ولی رست آن ها دارای تفاوت باشد.

قهوه قهوه ای

بعد از مرحله رست قهوه مرحله آسیاب کردن قهوه می باشد. در واقع پس از خرید دانه های قهوه و برشته کردن آن ها باید از این دانه ها برای تهیه قهوه خود استفاده نمایید نیاز است که آن ها را آسیاب نموده و به صورت پودر تبدیل نمایید. ولی توجه داشته باشید آسیاب برای طرز تهیه قهوه های مختلف، متفاوت می باشد و دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد. در واقع تفاوت بین آسیاب کردن قهوه می باشد که باعث تفاوت قهوه ترک با فرانسه و اسپرسو شده است.

درجه آسیاب قهوه ترک بسیار ریز بوده و هیمن موضوع باعث شده تا به اسم  آسیاب آردی و پودری نیز شناخته شوند، یعنی می بایست بعد از آسیاب دانه ها برای قهوه ترک، از پودری شبیه به آرد استفاده شود. ولی در رابطه با درجه آسیاب در قهوه اسپرسو می بایست کمی درشت تر باشد یا به اصطلاح  کمی کوچکتر از اندازه دانه های نمک باشد. این موضوع در رابطه با قهوه فرانسه شدیدتر می باشد و آسیاب مانند دانه های شکر انجام می  شود و درجه آسیاب آن نیز از همه درشت تر می باشد.

 

نکته مهمی که باید به ان توجه ویزه ای داشتاین است که  درجه آسیاب هایی که توضیح داده شده برای همیشه صحیح نبوده و باید با توجه به  به اینکه شما از چه وسیله ای برای تهیه قهوه خود استفاده می نمایید با تغییراتی همراه باشد . به طور کلی موضوعی که باعث تفاوت در قهوه ها شده طریقه تهیه پودر و تهیه قهوه ی آن می باشد که باعث دسته بندی در انواع قهوه شده است.

 

به این مقاله امتیاز دهید