قهوه ساز های سایفون همانند موکاپات یا دستگاه های برقی اسپرسوساز، یکی از روش های دم آوری قهوه هستند که نوشیدنی دلچسبی به ما ارائه می دهند. قهوه ساز سایفون از پرطرفدارترین و زیباترین قهوه ساز های نسل سوم است. زیرا علاوه بر اینکه می توان با آن قهوه تهیه کرد، می توان به عنوان وسیله ای تزیینی برای آشپزخانه مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه این مطلب درباره قهوه ساز سایفون و انواع آن صحبت خواهیم کرد. اگر قصد خرید قهوه ساز و قهوه ساز فلاویا را دارید پشنهاد می کنیم به وب سایت فلاویا مراجعه نمایید.

طرز کار با قهوه ساز سایفون

آماده کردن قهوه با قهوه ساز سایفون بسیار راحت می باشد. اما نباید انتظار داشت که در همان دفعات اول به طعم و مزه ایده آل رسید. قطعا با تمرین و تکرار به طعم دوست داشتنی خود می رسید. برای درست کردن قهوه با این قهوه ساز باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در اولین قدم باید دان قهوه را آسیاب کرد. برای دم کردن قهوه با سایفون باید دانه های قهوه را در اندازه متوسط آسیاب کرد. اندازه دانه های قهوه باید کمی از اسپرسو درشت تر باشد.
  2. بعد از آُسیاب کردن قهوه، آب را در درون قوری قهوه زیرین می ریزیم. سپس فیلتر مخصوص این قهوه ساز را درون قوری قهوه بالایی قرار داده و فنر آن را از درون لوله ای که این دو قوری را به هم متصل می کند، عبور می دهیم.
  3. سایفون را بر روی حرارت قرار می دهیم. حرارتی که برای این قهوه ساز مناسب است، وارمر و برنر می باشد. زمانی که آب به جوش آمد از لوله اتصال دهنده دو قوری بالا رفته و وارد مخزن قهوه می شود.
  4. در این زمان پودر قهوه را به آب اضافه می کنیم و با یک قاشق یا یک ابزار دیگر آن را هم می زنیم تا آب و پودر قهوه به خوبی با هم ترکیب شوند.
  5. بعد از گذشت چند دقیقه قهوه ساز سایفون را از روی حرارت برمیداریم. با کم شدن حرارت خلا موجود در قوری زیرین باعث می شود عصاره قهوه از قوری بالایی به قوری پایینی ریخته شود.
  6. بعد از اینکه کاملا عصاره قهوه به مخزن پایینی وارد شد، مخزن بالایی را برداشته و قهوه ای که آماده شده است را در درون فنجان می ریزیم.
  7. می توان آب را از قبل به جوش آورد و سپس به مخزن آب بریزیم یا اینکه آب را مستقیما وارد مخزن کرده و اجازه دهیم درون مخزن به جوش آید. فقط در روش دوم ممکن است زمان به جوش آمده آّب کمی طول بکشد.

قهوه ساز سایفون

نسبت آب و پودر قهوه کاملا سلیقه ای است، اما برای اولین بار می توانید از ترکیب ۷ گرم قهوه و ۱۰۰ سی سی آب استفاده کنید. میزان دم کشیده قهوه از ۷۰ ثانیه تا ۱۲ دقیقه می باشد. این زمان به نوع قهوه و سلیقه شما بستگی دارد. توجه داشته باشید که قهوه ساز سایفون به لوازم جانبی قهوه نیاز ندارد و تنها به فیلتر قهوه ساز سایفون نیاز دارد. یکی از معروف ترین انواع قهوه ساز سایفون قهوه ساز سایفون هاریو است که در بخش بعدی بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

دستگاه قهوه هاریو

دستگاه قهوه ساز سایفون جزو قهوه ساز های وکیومی (سیستم خلا) شناخته می شود. این سیستم تقریبا از سال ۱۹۷۰ میلادی تا امروز توسط رستوران ها و کافی شاپ های مورد استفاده قرار گرفته است و اکنون با توجه به گسترش فوق العاده صنعت قهوه در دنیا مورد توجه بیشتر قهوه دوستان و باریستا ها و متخصصان قرار گرفته است. شرکت هاریو شرکتی ژاپنی بوده که از سال ۱۹۲۱ در زمینه تولید ظروف شیشه ای آزمایشگاهی و حرارتی فعالیت داشته و امروزه در زمینه ساخت قهوه ساز های نسل سوم و فیلتر شهرت پیدا کرده  است. یکی از محصولات این شرکت قهوه ساز سایفون است که طرفداران بسیاری دارد. از طریق این فرآیند دم کردن قهوه، می بینیم که عطر و طعم نهایی قهوه دم شده ظریف بوده و نتیجه آن یک فنجان قهوه  تقریباً چای ­مانند است. این روش دم کردنی مستقل است که اطمینان حاصل می کند علاقه مندان به قهوه که از این قهوه ساز  استفاده می کنند، ترکیبات منحصر به فردی را دم می کنند.

برای کسانی که به دنبال عطر و طعم سبُک قهوه در فنجان خود هستند و طعمی خالص و پرطراوت می خواهند، قهوه سایفون پاسخ نهایی است. جنبه منحصر به فرد این روش دم کردن قهوه از فرآیند تولید آن آغاز می شود. از طریق این فرآیند، یکی از عمیق ترین پروفایل های طعم موجود شکل می گیرد، که قهوه ای کاملاً مستقل را نتیجه می دهد. صرف نظر از اینکه چه نوع دانه قهوه ای را ترجیح می دهید، استفاده از یک قهوه ساز سایفون، تجربه ای شگفت انگیز است که باید باورش کنید. به نظر می رسد این فرآیند در مقابل آنچه که منطقی است، انجام می شود، آزمایشی در جهان قهوه که تنها می توان به عنوان یک آزمایش علمی که مسیر درست را طی کرده است در نظر گرفته شود. با طعم و مزه ای که به آب داغ وارد می شود، پیشنهاد قهوه ساز سایفون هاریو یک امتیاز ویژه است.

قهوه ساز سایفون

جمع بندی

سایفون به شما تجربه ای شور انگیز در زمان احساس رایحه ها و بو های مختلف قهوه خواهد بخشید. با قهوه ساز سایفون شما در زمان دم کردن قهوه کنترل و نظارت کاملی در روند دم کردن قهوه خواهید داشت و همچنین تعیین طعم و مزه ی قهوه بر عهده و در دستان شما خواهد بود. یکی از بهترین انواع قهوه ساز سایفون، مدل هاریو است.

به این مقاله امتیاز دهید