قهوه یعنی شروع یک روز خوب و پرنشاط و داشتن یک عصر فوق العاده مفید  پر انرژی است. انتخاب بهترین قهوه ساز دستی  و اسپرسوساز دستی می تواند برای شما یکی از عوامل مهم در تهیه قهوه باشد. در این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد عملکرد قهوه ساز های دستی، پرفروش ترین و محبوب ترین قهوه ساز دستی به شما ارائه می دهیم. همچنین می توانید تفاوت قهوه ساز دستی مسی و قهوه ساز دستی استیل نیز متوجه شوید پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید. برای نوشیدن قهوه حتما نیاز یک باریستای خوب باشید و یا یه یک کافه مراجعه کنید بلکه می توانید با رعایت نکات مهم آن یک قهوه خوب برای خود تهیه کنید. اگر قصد خرید قهوه ساز و قهوه ساز فلاویا را دارید پشنهاد می کنیم به وب سایت مراجعه نمایید.

پرفروش ترین و محبوب ترین قهوه ساز دستی کدام ها هستند؟

اگر نمی خواهید برای تهیه قهوه هزینه زیادی کنید با خرید یک قهوه جوش دستی و خانگی می توانید به خواسته خود برسید. قهوه جوش دستی هم مقرون به صرفه هستند و هم گزینه مناسبی هستند. با این قهوه ساز ها شما می توانید به صورت دستی و سنتی قهوه خود را تهیه کنید. و تنها ابزاری که نیاز دارید یک اجاق کاز، مقداری آب و قهوه و قهوه ساز می باشد. در ادامه به معرفی چندین مورد از این قهوه جوش دستی می پردازیم.

قهوه ساز دستی

قهوه ساز دستی استیل بیالتی موکا اکسپرس

یکی از محصولات برند ایتالیایی بیالتی می باشد . اسم های دیگر این محصول قوری موکا، موکاپات یا موکا اسپرس نیز می باشد. 1933 این قهوه جوش توسط لوئیجی دو پونتی به صورت انحصاری برای برند بیالتی ساخته شد و شرکت ایتالیایی آلفانسو بیالتی این محصول را تحت عنوان موکا اسپرسو تولید و به بازار عرضه کرد. برای استفاده این قهوه ساز باید حرارت لازم برای استفاده از قهوه جوش فراهم شود. این قهوه‌ جوش دارای 4 کاپ و گنجایش  500 گرم است. جنس بدنه ‌ی قهوه‌ جوش از آلومینیوم و جنس دسته ‌ی آن از باکالیت است. برند فلاویا یکی از نوپاترین برندهای تولید لوازم خانگی در ایران به شمار می رود که موفق به تولید محصولات متنوع و باکیفیت هم چون سشوار فلاویا و انواع قهوه ساز در کشور شده است.

قهوه ساز دستی استیل مارک بیالتی مدل مدل Dama

قهوه ساز بیالتی مدل داما نیز از محصولات شرکت ایتالیایی می باشد. این محصول همچنین با نام‌ های موکاپات یا موکا اکسپرس Dama شناخته می‌شود. در سال ۱۹۳۳ این محصول با عنوان موکا اکسپرس برای شرکت بیالتی ثبت و روانه‌ ی بازار شد. موکا اکسپرس با فشار وعبور آب بسیار داغ از قهوه آسیاب شده قهوه تولید می شود. با استفاده از وسایل حرارتی مثل اجاق گاز حرارت را گرفته و قهوه آماده می شود. یکی از دلایل محبوبیت این قهوه جوش دستی بیالتی داما طراحی و رنگ بندی جذاب این محصول می باشد.  حجم این قهوه‌جوش آلومینیومی ۰/۱۷۷ لیتر است.  دسته ‌ی عایق قهوه‌ جوش هم از باکالیت ساخته شده است. این محصول به رنگ قهوه‌ ای و به‌ همراه ۳ فنجان عرضه می شود.

قهوه ساز دستی ایروپرس (AeroPress)

این قهوه ساز مجهز به به یک فیلتر کوچک است که آن را پر از آب جوش می کنیم و سپس برای تهیه قهوه شبیه اسپرسو، در واقع، به میزان فشار در آن چیزی بین قهوه ساز قطره ای فشاری مثل فرنج پرس و اسپرسوساز دستی به دانه های قهوه وارد می شود. ایروپرس یک فنجان قهوه لذیذ تولید می کند.

قهوه جوش دستی پور اور (Pour Over)

این قهوه جوش دستی مجهز به فیلتر دو لایه است که نیازی به فیلتر کاغذ نداشته و باعث شده است که دوست دار محیط زیست نیز خوانده شود و دردسر کمتری نیز داشته باشد و نتیجه نیز لذت بخش می باشد.

قهوه ساز کمکس (Chemex)

در این قهوه ساز از فیلتر استفاده می شود، اما فیلتر کاغذی کمکس ضخیم تر از حد معمول است اما ارزش سرمایه گذاری در آن را دارد.

قهوه ساز دستی

نانوپرسو واکاکو (Wacaco’s Nanopresso)

یک قهوه ساز جدید و زیبا و قابل حمل؛ از نانوم واد در تکنولوژی ساخت آن استفاده شده است که علاوه بر سبکی موجب کارایی ساده اما فوق العاده آن شده است. نانوپرسو واکاکو، بهترین سازنده قهوه است: تنها چیزی که شما نیاز دارید آب جوش است و شما می توانید هر روز صبح یک قهوه به راحتی تهیه کنید و در حال حرکت هم باشید. حتی می توانید با آب سرد هم قهوه سرد درست کنید. به نظر که خیلی جالب و پرکاربرد می باشد.

در بالا به معرفی پرفروش ترین و محبوب ترین قهوه ساز دستی و اسپرسوساز دستی پرداخته ایم. در ادامه به معرفی انواع قهوه، نحوه تهیه اسپرسو و … می پردازیم.

معرفی انواع قهوه

سه نوع قهوه ای که در ایران پر طرفدار می باشد را می توان به صورت خلاصه این گونه معرفی نمود:

  • اسپرسو که شامل اسپرسو، لاته، کاپوچینو، آمریکانو می باشد این نوع قهوه ها برای افرادی مناسب است که می خواهند کار کنند، ورزش کنند به این دلیل که این نوع قهوه کافئین بالا دارد و انرژی را بالا می برد.
  • قهوه فرانسه کافئین کم دارد و مناسب برای مهمانی ها و صبحانه نیز می باشد
  • قهوه ترک کم کافئین است و مناسب مصرف روزانه می باشد.

بهترین مارک اسپرسوساز دستی

اسپرسوساز دستی وان کافی ؛ این دستگاه بسیار جمع و جور و از نوع قهوه جوش های روگازی است. این محصول گنجایش تهیه قهوه برای دو نفر است. این دستگاه از بخش مخزن آب، قهوه‌ آماده و پودر قهوه تشکیل شده است. پیش از استفاده اجزای قهوه‌ جوش را از هم جدا کنید و به دقت بشویید. برای درست کردن اسپرسو اول در مخزن پایینی دو فنجان آب سرد می ریزیم سپس پودر قهوه را در قسمت میانی قرار داده و سه قسمت قهوه جوش را به یک دیگر وصل نموده و روی شعله کم قرار می دهیم. قهوه پس از آماده شده به مخزن بالایی وارد می شود. جنس بدنهی دستگاه از آلومینیوم و جنس دسته آن از باکالیت نسوز است. مخزن و درب دستگاه هم از جنس فلز ساخته شده است. این محصول همچنین دارای فیلتر داخلی است. دو دستگاه برای ساخت قهوه اسپرسو داریم اسپرسوساز و موکاپات ، موکاپات ساده ترین و ارزان ترین وسیله برای قهوه اسپرسو می باشد به این وسیله قهوه ساز دستی یا روگازی هم می گویند.

موکاپات یا اسپرساز دستی چه ویژگی‌هایی دارد؟

  1. کار با آن آسان است
  2. ارزان است
  3. مناسب برای مصرف یک نفر الی 4 نفر
  4. مناسب برای محل کار (تنها به گاز نیاز داریم)
  5. اسپرسوی آن بدون خامه است.

طرز تهیه اسپرسو با قهوه ساز دستی موکاپات

در ابتدا باید دستگاه را از هم باز کنید و محفظه پودر قهوه را از محفظه آب آن جدا کنید و بعد از آن مقداری آب درون محفظه بریزید تا زیر سوپاپ کنترل فشار بریزید کافی است. سپس درون محفظه پودر قهوه را از قهوه پر می کنید سچس سطح آن را با انگشت صاف می کنید. برای این که قهوه سریع تر آماده شود بهتر از آب را از قبل گرم کنید و از آب 50 درجه استفاده کنید.

سپس محفظه قهوه را سرجای خود قرار دهید و موکاپات را محکم ببنید و آن را روی شعله قرار دهید و منتظر بمانید تا قهوه از لوله خروجی خارج شده و درون محفظه قهوه بریزد.

قبل از اینکه رنگ قهوه خروجی از کرم روشن، کمرنگ تر شود، شعله را خاموش کنید. چرا که اگر حرارت زیاد از حد باشد، قهوه به اصطلاح بیش عصاره گیری (Over Extract) می شود.

نکاتی در استفاده از موکاپات باید در نظر بگیرید!

  • اگر به تازگی موکاپات تهیه کرده اید و برای اولین بار است که می خواهید از آن استفاده کنید حتما یک بار آن را بشوید به این صورت که تمامی مراحل تهیه قهوه را انجام دهید فقط به مقدار کم قهوه درون آن بریزید و بعد از تهیه قهوه آن را دور بریزید.
  • حتما دمای فنجان را به دمای قهوه نزدیک کنید تا طعم قهوه بد نشود به این صورت که آب داغ داخل فنجان ریخته و چند دقیقه اجازه دهید و بعد خالی کنید و بعد از آن قهوه را داخل فنجان بریزید به این دلیل که شوک دمایی به قهوه وارد نشود.
  • برای تهیه اسپرسوساز دستی قبل از تهیه‌ قهوه به درجه‌ آسیاب آن دقت کنید. درجه‌ آسیاب مخصوص اسپرسو باید (Fine Grind) باشد. یعنی نه خیلی زبر (Coarse) مانند فرانسه و نه خیلی نرم (Extra Fine)مانند قهوه ترک. به طورکلی درجه‌ آسیاب قهوه برای موکاپات نسبت به اسپرسوساز برقی باید درشت تر باشد.
  • اگر از گاز استفاده می کنید، شعله گاز باید خیلی ملایم باشد.
  • پس از هر بار درست کردن قهوه با موکاپات حتما آن را بشویید تا قهوه در فیلتر آن رسوب نکند. همچنین توصیه می شود برای شستن موکاپات از مایع ظرفشویی استفاده نکنید. چراکه هم عمر دستگاه شما را پایین می آورند و هم مواد شیمیایی آن طعم قهوه را خراب می کند. برای همین حدالمقدور موکاپات را فقط با آب گرم بشویید.

بهترین برند قهوه ساز دستی مسی

قهوه ترک همیشه محبوب ایرانی ها بوده است. روش تهیه قهوه ترک بسیار ساده است. تنها کاری که باید کنید این است که آب سرد داخل قهوه جوش بریزید سپس یک قاشق چای خوری پودر قهوه به ازای هر فنجان به آن اضافه کنید و محلول پودر قهوه و آب را هم زده و زیر قهوه جوش را روشن کنید. شعله زیر قهوه جوش باید ملایم باشد و زمانی که روی قهوه کف دیدید یعنی قهوه شما آماده است. برای تهیه قهوه ترک سنتی می توان از از قهوه ساز دستی مسی استفاده کرد.  قهوه‌ ساز دستی مسی هاس جوهر مدل مسی یکی از محصولات این شرکت ترکیه ای می باشد . شرکت هاس جوهر در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد. از آن زمان تاکنون این شرکت به ۴۴ کشور جهان محصولات خود را صادر کرده است.

قهوه ساز دستی

جنس بدنه این قهوه ساز از جنس مس و دسته‌ آن از جنس چوب است. حجم این محصول ۴۰۰ میلی ‌لیتر است و می‌توانید از آن برای تهیه‌ قهوه برای ۴ یا ۵ نفر استفاده کنید. از ویژگی‌ این محصول می توان به پخش یکنواخت و انتقال فوق ‌العاده‌ی حرارت اشاره کرد. قهوه ساز دستی مسی ارمنی؛ یکی از محصولاتی که برای تهیه قهوه سنتی می توان از آن استفاده کرد. قهوه ‌جوش مدل A-5cups است. جنس این قهوه ساز از جنس مس می باشد. این قهوه ساز تولید کشور ارمنستان می باشد و امکان تهیه قهوه ترک برای 5 نفر می باشد.

قهوه ساز دستی استیل

اکثر قهوه ساز های دستی از جنس استیل می باشند. قهوه جوشی خوب است که در در قسمت پایین پهن و در بالای ظرف باریک باشد و همین قسمت گلویی باریک بالای ظرف در ایجاد کف قهوه موثر می باشد به این دلیل که کف شکل گرفته را جمع کرده و فشرده می کند.

جمع بندی

در این مقاله ما سعی کردیم بهترین قهوه ساز دستی مسی و استیل را به شما معرفی کنیم و اینکه تفاوت تمامی برند های قهوه ساز و اسپرسوساز دستی را برای شما عنوان کنیم. همچنین با پرفروش ترین و محبوب ترین قهوه ساز دستی و انواع آنها نیز آشنا شدید.

به این مقاله امتیاز دهید