قهوه ترک محبوب ترین نوع قهوه میان مردم است و نسبت به انواع دیگر قهوه مثل قهوه فرانسه، اسپرسو، لاته، ماکیاتو و غیره طرفداران بیشتری دارد. این نوع قهوه با دانه های آسیب شده بسیار نرم و برشته شده آماده می شود و برای جوشاندن آن از قهوه جوش ترک استفاده می کنند که معمولا از جنس مس می باشند. این نوع قهوه به صورت کاملا سنتی در حرارت ملایم جوش می آید و مقداری کف روی فنجان دارد، همچنین مقداری لرد قهوه ته لیوان ته نشین می شود. قهوه ترک به خاطر عطر و بوی خوبی که دارد معمولا به آن شیر اضافه نمی کنند و به طور سلیقه ای می توان هنگام دم کردن آن در قهوه جوش ترک مقداری شکر اضافه کرد. اگر قصد خرید قهوه ساز فلاویا را دارید پشنهاد می کنیم به وب سایت flavia.ir مراجعه نمایید.

قهوه جوش ترک

قهوه جوش ترک ظرفی است که در آن ترکیب مواد لازم قهوه ترک را می ریزند و به طور مستقیم روی حرارت قرار می دهند. جنس های مختلفی از جمله مس، برنج، استیل و… برای ظروف قهوه جوش وجود دارد، همچنین ناگفته نماند که همه قهوه جوش ها دستی نیستند و برخی از آنها به صورت برقی طراحی شده اند. شما می توانید با توجه به سلیقه شخصی خودتان یا ویژگی های مورد نظر خود، قهوه جوس مورد نظرتان را تهیه کنید.

قهوه چگونه وارد ترکیه شد؟

در زمان امپراطوری عثمانی در سال 1555، قهوه توسط 2تاجر سوری به استانبول ترکیه آورده شد و تا اواسط قرن 17 جزیی از تشریفات و فرهنگ سلطنتی شد و اولین قهوه خانه ها در استانبول باز شدند. ترک ها برای پذیرایی و استقبال از مهمان های خود از قهوه ترک استفاده می کردند، بنابراین طی گذشت زمان این سبک قهوه در مناطق مختلف جهان فراگیر شد و مانند سنبلی برای ترکیه درآمد.

قهوه آن قدر برای ترک ها اهمیت داشت که در مراسم های تشریفاتی از سلطان عثمانی با قهوه پذیرایی می کردند. با وجود اینکه افراد خاصی برای سلطان قهوه درست می کردند، اما تمام زنان حرم نیز می بایست به طور حرفه ای برای درست کردن قهوه دوره می دیدند. به همین علت مردان این کشور یکی از معیار های سنجش ازدواج را در مهارت دم کردن قهوه می دیدند. حتی امروزه هم این فرهنگ را در ترکیه می بینیم که در مراسم های خاستگاری، دختر باید برای خانواده داماد قهوه ترک آماده کند.

مردم ترکیه برای پذیرایی از مهمان هایشان از قهوه ترک استفاده می کنند زیرا این نوع قهوه در ترکیه نماد مهمان نوازی و دوستی می باشد. همچنین در انواع مراسم ها نوشیدن قهوه یکی از واجبات می باشد، پس طبیعی است که مردم ترکیه در انتخاب پودر قهوه مناسب و قهوه ساز ترک بسیار حساس هستند. در سال 2013 قهوه ترک جزیی از میراث فرهنگی ترکیه در سازمان یونسکو ثبت شد.

قهوه جوش ترک برقی

قهوه جوش برقی در کوتاه ترین مدت زمان، قهوه ترک خوش عطر را به شما تقدیم می کند و کار با آن بسیار آسان است. پودر قهوه ترک را داخل مخزن مورد نظر ریخته و به آن آب اضافه می کنید، پس از فشردن دکمه قهوه شما آماده آماده میل کردن می باشد. این ظروف با اینکه حالت سنتی را ندارند ولی کار کردن با آن و شست و شوی آن بسیار ساده است و برای کسانی که بعد از یک روز کاری و پر مشغله نیاز به یک لیوان قهوه ترک با کیفیت دارند مناسب است. با این حال این یک امر سلیقه ای می باشد که بین قهوه جوش دستی و سنتی یا قهوه جوش ترک برقی یکی را انتخاب کنید.

SEZVE یا همان ibrik چیست؟

نوعی قهوه جوش ترک است که معمولا از جنس مس یا برنج و گاها از فلزات گران قیمت تری مثل نقره یا طلا برای ساخت آن استفاده می شود. این مدل قهوه جوش در مقایسه با قهوه جوش های دیگر، دسته بلند تری دارد و لبه مخصوصی برای ریختن قهوه ترک در نظر گرفته شده است.

از ویژگی های این نوع قهوه جوش می توان به ساختار کارآمد آن که موجب ترکیب کامل آب با قهوه می شود اشاره کرد. این نوع قهوه جوش نوعی طراحی شده که هنگام ریختن قهوه در فنجان، کف تا حد ممکن حفظ می شود. از آنجایی که کف در قهوه ترک نقش مهمی دارد، بنابراین این ویژگی یک ویژگی بزرگ به حساب می آید. گروه تولیدی فلاویا با بهره گیری از تجربیات و تخصص مهندسان این حوزه گام بزرگی در عرصه تولید انواع قهوه ساز و سشوار فلاویا برداشته است.

در صورتی که این مدل قهوه جوش را در اختیار ندارید اصلا نگران نباشید، زیرا با انجام درست مراحل تهیه قهوه ترک و با خریدن ظرف قهوه جوش ترک مناسب می توانید در خانه خود یک قهوه ترک خوش عطر و بو و خوش طمع برای خودتان تهیه کنید.

طرز استفاده از قهوه جوش ترک

طرز تهیه قهوه ترک ساده است و تنها مواد مورد نیاز برای تهیه آن قهوه آسیاب شده بسیار نرم، آب تصفیه شده، شکر و قهوه جوش ترک می باشد. در ابتدا به مقدار مورد نیاز در ظرف قهوه جوش ترک آب بریزید، مقدار استاندارد را می توانید از روی فنجان های سرو قهوه اندازه بگیرید و توجه کنید که بیش از حد آب نریزید زیرا قهوه وقتی جوش می آید سر می رود.

سپس در ازای هر یک فنجان، یک قاشق مربا خوری سر پر قهوه اضافه کنید و اگر می خواهید غلیظ تر شود می توانید مقدار بیشتری از قهوه به آب اضافه کنید. در این مرحله با توجه به سلیقه خودتان می توانید به قهوه شکر اضافه کنید که موجب شیرین شدن و قوام قهوه شما می شود.ترکیب آب و قهوه را در این مرحله باید به خوبی هم بزنید تا مواد کاملا به صورت یکدست شود و با هم به خوبی ترکیب شوند.

قهوه جوش ترک را روی حرارت بسیار ملایم بگذارید و اجازه دهید قهوه به مدت 3 الی 4 دقیقه روی حرارات بماند. پس از ملاحظه اینکه کف شروع به بالا آمدن کرد، قهوه جوش را از روی حرارت بر دارید و به آن به مدت 10 الی 15 ثانیه استراحت دهید تا کف فروکش کند. در مرحله بعد قهوه جوش را دوباره روی حرارت قرار دهید تا دوباره کف کند. این بار اجازه دهید تا کف به دهانه ظرف برسد، هر چه این کار را بیشتر انجام دهید قوام قهوه بیشتر می شود.

برای سرو قهوه ابتدا با قاشق کف بوجود آمده را داخل فنجان قهوه خوری بریزید سپس قهوه را داخل فنجان بریزید، زیرا اگر از اول قهوه را مستقیما داخل فنجان بریزیم، کف های بوجود آمده داخل ظرف باقی می مانند. فراموش نکنید برای سرو قهوه ترک یک فنجان آب کوچک هم باید کنار آن قرار دهید.

روش نوشیدن قهوه ترک

از آنجایی که قهوه ترک کاملا سنتی است، بنابراین حالا که آموزش کامل درست کردن قهوه ترک و کار کردن با قهوه جوش ترک را آموختید بهتر است روش خاصی که برای نوشیدن آن وجود دارد را نیز بیامورید. زیرا نوشیدن درست و تهیه قهوه ترک یک نوع هنر است به خصوص اینکه در نیمکره غربی قهوه ترک یک نوشیدنی نایاب و خاص است. در بعضی از نقاط جهان دسترسی به قهوه ترک بسیار دشوار است ولی با داشتن تجهیزات لازم می توان به راحتی در خانه خود آن را تهیه کنید.

برای نوشیدن قهوه ترک ابتدا از آبی که همراه آن سرو شده یک جرعه بنوشید و مقدار زمانی حدود یک دقیقه صبر کنید تا لرد قهوه ته نشین شود. سپس قهوه ترک را آرام و به صورت یک جرعه ای بنوشید، این عمل را 3 الی 4 مرحله تکرار کنید تا قهوه شما تمام شود. معمولا کنار قهوه شیرینی هم سرو می شود تا تلخی قهوه را از دهان بشوید.

قهوه جوش ترک

خرید قهوه جوش ترک

برای خرید قهوه جوش ترک باید به سه مورد اصلی آن توجه کرد که در ادامه به آنها می پردازیم:

جنس بدنه قهوه جوش

برنج و مس در مقابل زنگ زدگی مقاوم هستند، مقاومت بدنه برنج بیشتر از مس است به همین علت داخل بدنه ظروف مسی را با قلع می پوشانند تا طول عمر بیشتری داشته باشند. از دیگر جنس های قهوه جوش ترک می توان به جنس استیل اشاره کرد که در مقایسه با مس و برنج شست و شوی راحت تری دارد و طول عمر آن بیشتر است، اما حالت سنتی و جذوه های جنس برنج و مس را ندارد.

جنس دسته قهوه جوش

قهوه جوش ترک به طور مستقیم روی حرارت آتش قرار می گیرد بنابراین توصیه می شود از خرید قهوه جوش با دسته پلاستیکی خودداری شود. سعی کنید در خرید این محصول به جنس دسته آن دقت داشته باشید و ظرفی با دسته چوبی یا ترجیحا برنج تهیه کنید.

حجم قهوه جوش

اگر در روز به عنوان مثال 2فنجان قهوه سرو می کنید، ظرف 6نفره تهیه نکنید! زیرا برای سرو کردن قهوه برای 2 نفر، جذوه یا همان ایبریک 6نفره بزرگ می باشد و از طرف دیگر جذوه 1نفره بسیار کوچک است. بنابراین در خرید قهوه جوش ترک، با توجه به مقدار قهوه مورد نیاز روزانه حجم مناسب را خریداری کنید.

قیمت قهوه جوش ترک

قیمت قهوه جوش ترک با توجه به سایز و کیفیت و دستی یا برقی بودن آن متفاوت است. حتما در خرید این محصول به جنس بدنه و دسته قهوه جوش دقت کنید، اغلبا برای خرید قهوه جوش جنس مسی توصیه می شود، زیرا مس حرارت را در همه جای ظرف پخش می کند و موجب می شود قهوه بهتر دم بکشد همچنین یک روش کاملا سنتی می باشد. قهوه جوش های جنس استیل و قهوه جوش های برقی در مقایسه با قهوه جوش دستی مسی و برنجی قابلیت شست و شوی بهتری دارند و دوام بالایی نیز دارند. قهوه جوش های دستی و برقی با طول عمر بالا در نمونه های مختلف و قیمت های متنوع در بازار وجود دارند و شما می توانید با توجه به خواسته های خودتان قهوه جوش ترک مناسب و مورد نظر خود را تهیه کنید.

قهوه جوش ترک

جمع بندی

از قهوه جوش ترک برای تهیه قهوه ترک استفاده می شود و از گذشته تا کنون به خصوص در مناطق خاورمیانه طرفداران زیادی داشته. تاریخچه قهوه ترک از کشور ترکیه می باشد و جزیی از فرهنگ مردم ترکیه به حساب می آید، از قهوه ترک به عنوان نماد مهمان نوازی یاد شده به شکلی که برای استقبال و میزبانی از مهمان با قهوه ترک از آنها پذیرایی می کنند. با گذر زمان در ایران حدود بیش از 100 سال می باشد که رواج یافته است و تا کنون طرفداران زیادی دارد. از آنجایی که قهوه ترک تاریخچه بلندی دارد و بخش مهمی از فرهنگ ترکیه و خاورمیانه می باشد، بهتر است آنرا با دقت فراوان تهیه کرد و در انتخاب ظرف قهوه جوش ترک و دانه های آسیاب شده قهوه بسیار دقت کرد. دانه های قهوه ترک باید به قدری خوب آسیاب شده باشند که پودر آن کاملا نرم و یکدست باشد و یا حتی می توانید دانه های قهوه را خودتان در خانه آسیاب کنید تا قهوه شما تازه تر و خوش عطر تر باشد. اغلبا برای تهیه یک قهوه ترک خوش طمع, خوش عطر و بو و کاملا سنتی، قهوه جوش ترک یا همان ایبریک یا جذوه مسی توصیه می شود زیرا مس حرارت را به طور یکسان در ظرف پخش می کند و باعث می شود قهوه بهتر دم بکشد.

به این مقاله امتیاز دهید