هر یک از قهوه ساز های موجود در بازار، تکنیک های استفاده متنوعی دارند که آگاهی از آن ها در طعم و کیفیت نهایی قهوه تاثیر خواهد داشت. قهوه ساز گوسونیک در سال های اخیر در میان ایرانیان بسیار محبوب شده است. قهوه سازهای گوسونیک نیز مدل های مختلفی دارند و در برخی از آن ها می توان تا 15 فنجان قهوه رادم کرد. به همین خاطر در ادامه این مطلب قصد داریم درباره طرز کار قهوه ساز گوسونیک بیشتر صحبت کنیم.

 

مرحله اول آشنایی با طرز کار قهوه ساز گوسونیک؛ دانستن کلیدهای اصلی

POWER

روشن و خاموش کردن دستگاه

SELECT

انتخاب برنامه مورد نظر قهوه

BREW-OFF

دم کشیدن قهوه

PROGRAM

تنظیمات اندازه لیوان و تلخی قهوه

HOT WATER

گرم کردن فنجان ها / اضافه کردن آب داغ

MENU

ورود به حالت برنامه ریزی

SET CLOCK

تنظیم ساعت

AROMA

عملکرد عطر و طعم قهوه

SET TIMER

تنظیم تایمر

HOUR / MINUTE

زمان مورد نظر برای جوشیدن قهوه

STEAM PREHEAT

پیش گرم کردن بخار

1 CUP

آماده سازی یک فنجان قهوه

2 CUP

آماده سازی دو فنجان قهوه

نکات طرز کار قهوه ساز گوسونیک

1.      انتخاب قهوه شما

حتی با تجهیزات عالی، اگر با قهوه ساز خوب شروع نکنید، نمی توانید یک اسپرسوی خوب تهیه کنید. اگرچه اسپرسو به طور سنتی با رست تیره‌تر تهیه می‌شود، اما انتخاب دانه‌های قهوه که به‌عنوان «اسپرسو» به فروش می‌رسد ضروری نیست. انتخاب به عهده شماست و داشتن تنظیمات شخصی به این معنی است که می توانید آزمایش کنید.

بهترین روست‌کننده‌ها تلاش می‌کنند تا ترکیب‌هایی از قهوه بسازند که طعم متعادل و دلپذیری در فرآیند دم‌آوری اسپرسو داشته باشند و بهترین ویژگی‌های خود را در هنگام سرو با شیر حفظ کنند. و هنگامی که یک قهوه تک منشا (در مقابل یک مخلوط) به خوبی برای اسپرسو مناسب است، اغلب یک برشته کننده این موضوع را برجسته می کند – و این می تواند راهی سرگرم کننده برای کشف پیچیدگی های طعم جدید در دم کردن شما باشد.

 

هر آنچه را که انتخاب می کنید، تازگی قهوه مهم است، بنابراین مطمئن شوید که از قهوه در بهترین حالت خود استفاده می کنید. این بدان معنا نیست که باید دانه‌ها را مستقیماً از دستگاه سرخ کن آسیاب کنید – قهوه معمولاً چند روز استراحت می‌کند تا گاز دی‌اکسید کربن خارج شود که بر دم‌آوری تأثیر می‌گذارد – اما بسته به نحوه بسته‌بندی آن، باید شروع کنید. از قهوه ظرف چند هفته پس از برشته کردن استفاده کنید و بسته های باز شده را به سرعت تمام کنید

احتمالاً توصیه هایی را شنیده اید که حبوبات خود را در یخچال یا فریزر بچسبانید تا آنها را تازه نگه دارید، اما این موضوع درباره قهوه صدق نمی کند. به جای اینکه خطر اضافه کردن رطوبت (یا بو) به قهوه خود را داشته باشید، کافی است آن را در یک ظرف دربسته در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید و دوباره به یاد داشته باشید که فوراً از آن استفاده کنید. اگر قهوه را  در مقادیر کمتری اما دفعات بیشتر بخرید، همیشه تازه ترین و خوش طعم ترین نتایج را خواهید داشت..

2.      قهوه خود را آسیاب و اندازه گیری کنید.

قبل از کشیدن شات، حدود 13 تا 15 گرم قهوه را وزن کنید. فقط مطمئن شوید که پورتافیلتر خالی را قبل از پر کردن آن با خاک جدا کنید.

برای دقت، بهتر است از یک ترازو استفاده کنید تا تأیید کنید که هر شات (یعنی اندازه‌گیری تفاله‌های قهوه) را به درستی انجام می‌دهید – حداقل تا زمانی که مطمئن شوید که دقیقاً همان مراحل را به همان روش انجام می‌دهید.

 

برای یک شات دوبل اسپرسو (حدود 2 اونس)، دوز استاندارد بین 13 تا 18 گرم قهوه است. اما از آنجایی که هر دستگاه اسپرسوساز متفاوت است، ممکن است با دوز ایده‌آل خود، با داشتن فضای کافی برای سر، زمانی که شات را کم کردید، شروع به کار کنید تا وقتی پورتافیلتر را در دستگاه قفل می‌کنید، فاصله خوبی برای دم‌کردن داشته باشید.

3.      مخزن آب را پر کنید.

آب را به مخزن اضافه کنید. مقداری آب اضافه کنید که برابر با تعداد فنجان های قهوه داغ مورد نظرتان باشد. برای دم کردن سریعتر از آب گرم استفاده کنید، اما اگر از آب سرد استفاده کنید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. به خاطر داشته باشید که اندازه فنجان در قهوه ساز برابر با 6 اونس مایع است. به عنوان مثال، علامت چهار فنجان روی مخزن آب شما برابر با 24 اونس آب است.

4.      سبد فیلتر قهوه را پر کنید.

یک فیلتر کاغذی را در سبد قرار دهید و تفاله خشک قهوه خود را داخل آن بریزید. هر چه تعداد قاشق غذاخوری قهوه بیشتری استفاده کنید، فنجان های قهوه شما قوی تر خواهد بود، اما به طور متوسط، باید به ازای هر 6 اونس آب، یک تا دو قاشق غذاخوری تفاله اضافه کنید. قبل از شروع فرآیند دم کردن، درب آن را ببندید.

5.      چرخه دم کردن را شروع کنید.

اگر قهوه‌ساز قطره‌ای خودکار دارید، چرخه دم کردن شما با بسته شدن سبد دانه قهوه آغاز می‌شود. در مدل‌های دیگر، دستورالعمل‌های دم کردن شما شامل فشار دادن دکمه شروع است.

قهوه ساز گوسونیک دارای سیستم ضد چکه است تا در صورت نیاز بتوانید در هر زمانی قهوه داخل قوری را استفاده کنید.

جمع بندی

قهوه ساز های گوسونیک یکی از محصولات محبوب در بازار ایران است که مدل های متنوعی داشته و به شما کمک می کند تا قهوه خود را برای مدت ها گرم نگه دارید. در این مطلب به بررسی طرز کار قهوه ساز گوسونیک و دکمه های اصلی آن پرداختیم.

 

به این مقاله امتیاز دهید