می توان گفت اکثر افرادی که تمایل به نوشیدن قهوه دارند، آن را به دلیل عادتی که به کرده اند می نوشند. هم چنین امکان دارد نوشیدن قهوه را یک امر عادی در نظر داشته باشند که باید هر روز آن را انجام دهند.  برای افرادی که روزانه بیش از 4 فنجان قهوه می نوشند، بسیار اهمیت دارد که سطح کیفیت قهوه بالا باشد. افرادی که متمایل به نوشیدن در دفعات زیاد قهوه هستند تمامی مراحل تهیه آن را به دقت دنبال می کنند تا بتوانند مانند یک باریستای ماهر در منزل شان یک قهوه خوش طعم، دلپذیر و دل چسبی آماده کنند. طرز تهیه قهوه اسپرسو با قهوه جوش دستی می تواند طعمی متفاوت را برای قهوه دوستداران رقم بزند. برای تهیه سه کاپ اسپرسو، به سه قاشق چای‌خوری پر، پودر قهوه احتیاج است. اسپرسو را باید با وسیله ای به نام موکاپات تهیه کرد. دستگاه را باز کرده تا زیر سوپاپ آن، آب ریخته و در سبد قهوه پودر قهوه را بریزید. پس از چند دقیقه اسپرسو آماده است. اگر قصد خرید قهوه ساز و قهوه ساز فلاویا را دارید پشنهاد می کنیم به وب سایت flavia.ir مراجعه نمایید.

از سری مقالات طرز استفاده از انواع قهوه ساز  در ادامه این مطلب درباره طرز تهیه قهوه اسپرسو با قهوه جوش دستی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با قهوه جوش دستی

طرز تهیه قهوه با قهوه جوش مسی

برای تهیه قهوه ترک برای یک فنجان قهوه باید به صورت زیر عمل کرد:

  • ۵۰ میلی لیتر آب
  • ۲ قاشق چای خوری معادل ۳.۵ گرم قهوه پودر شده
  • ۱ الی ۴ قاشق چای خوری معادل ۵ الی ۱۹ گرم شکر برای خوش طعم شدن قهوه

قهوه، آب و مقدار شکری که در نظر دارید را در قهوه جوش مسی ریخته و خیلی آهسته آن ها را ترکیب کنید. برای چاشنی آن می‌توانید 8/1 قاشق چای خوری معادل ۰.۲۵ گرم هل و یا یک پوکه هل را درون قهوه جوش بیفزایید.

اکنون اجاق گاز را با حرارت بسیار کم تنظیم کنید یا در صورت داشتن اجاق الکتریکی آن را روی کمترین حرارت قرار دهید. سپس قهوه جوش را روی شعله بگذارید و مواد درون آن را به مدت یک دقیقه هم بزنید. پس از گذشت یک دقیقه، دیگر احتیاجی به هم زدن نیست و کمی تامل کنید تا قهوه دم بکشد.

نکته: زمانی که در حال دم کردن قهوه هستید، شعله زیر آن بایستی بسیار کم باشد، چون جوش خوردن آب باعث می شود عطر و طعم قهوه عوض شود و دیگر روی آن کفی به وجود نیاید. گروه تولیدی فلاویا با بهره گیری از تجربیات و تخصص مهندسان این حوزه گام بزرگی در عرصه تولید انواع قهوه ساز و سشوار فلاویا برداشته است.

یکی از بااهمیت ترین موارد در تهیه قهوه ترک، کفی می باشد که در پایان دم کشیدن روی آن حاصل می شود. در حین دم کشیدن قهوه، در پیرامون قهوه جوش کف تیره ای به وجود می آید، این کار سه الی چهار دقیقه به طول می انجامد. دقت کنید که دائما حواستان به قهوه باشد تا کف روی آن را مشاهده کنید و توجه داشته باشید که به جوش نیاید، ولی آن را هم نزنید.

نکته: در صورتی که این گونه به نظر می رسد که قهوه می خواهد به جوش بیاید، قهوه جوش را برای چند لحظه از حرارت کنار بگذارید تا کمی خنک شود.

طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش مسی

همان گونه که می دانید در حال حاضر در تمام منازل دستگاه اسپرسوساز وجود دارد. نکته حائز اهمیت آن است که اسپرسو برای بار نخست چگونه ایجاد شد. احتمالا افراد زیادی هستند که از این موضوع اطلاعی ندارند. در آغاز قرن بیستم در شهر میلان ایتالیا کشف شد، اسپرسو با کمک ماشین قهوه ساز و با هدایت دادن آب جوش با فشار از بین قهوه پودر شده آماده می‌شود.

یکی از قدیمی ترین طرح ها در میان قهوه جوش های ترک متداول در بازار، جازوه مسی است. به طور معمول این قهوه جوش ها به شکل دست ساز بوده که جنس آن از مس است و لایه ای از قلع روی آن کشیده شده است. شیوه ترکی یکی از شیوه های سنتی دم کردن قهوه که هم اکنون نیز در خاورمیانه، آفریقای شمالی، ترکیه و یونان استفاده می شود. در این شیوه قهوه را با آب، درون قوری ریخته و با کمی تامل کردن اجازه می دهند تا قهوه به آرامی دم بکشد.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با قهوه جوش دستی

طرز تهیه قهوه ترک با شیر جوش

قهوه جوش یا ایبریک در قهوه دم شده نهایی بسیار تاثیرگذار است. می‌توان با شیر جوش یا شیرداغ‌کن نیز قهوه را آماده کنید، می توان گفت یکی از لذت بخش ترین کارها، کار تهیه قهوه است. برای آماده کردن قهوه ترک به وسیله ای به اسم ایبریک احتیاج داریم. یکی از علل کاربرد قهوه جوش یا ایبریک، دهانه جمع شده آن جهت تشکیل فومی ایده آل، با قوام و  جذاب است ولی در صورتی که ایبریک ندارید با وسیله ای مشابه آن مثل قوری استیل یا شیرداغ‌کن، قهوه خود را آماده کنید. موارد لازم برای آماده کردن قهوه ترک با شیرداغ‌کن عبارت است از:

  • پودر قهوه برای هر کاپ یک قاشق مرباخوری
  • شیر داغ کن یا وسیله ای مشابه آن
  • یک فنجان آب برای هر کاپ
  • شکر جهت خوش طعم تر شدن

پس از تهیه قهوه نخستین علامت اکثرا عطر قهوه است که در محیط پخش می‌شود و دومین علامت که در قهوه جوش‌ها بیشتر معلوم است، کف کردن قهوه در کنار فوم روی آن است، زمانی که قهوه در حال کف کردن است آن را از روی حرارت بردارید.

جمع بندی

طرز تهیه قهوه اسپرسو با قهوه جوش دستی می تواند یک قهوه دلپذیر، دل چسب و خوش طعمی را مهیا کند. برای کسانی که دستگاه اسپرسوساز ندارند با یک قهوه جوش دستی می توانند به راحتی یک قهوه جذاب آماده کنند. بنابراین برای تهیه قهوه احتیاجی به نگرانی نیست و با داشتن یک قهوه جوش دستی ساده می توانید قهوه خودتان را آماده و میل کنید.

به این مقاله امتیاز دهید