با شنیدن نام سایفون یاد چه می افتید؟ بسیاری از افراد ممکن است یاد فیلترینگ بیافتند! بسیاری دیگر نیز ممکن است به یاد فیلم های علمی و تخیلی بیفتند. اما جالب است بدانید که سایفون یکی از روش های نوین دم آوری قهوه است. البته قهوه ساز های سایفون در گذشته نیز محبوبیت داشته اند اما اکنون دوباره طرفداران خاص خود را دارند. در ادامه این مطلب درباره طرز استفاده از قهوه ساز سایفون صحبت خواهیم کرد. درباره قهوه ساز سایفون بدانیم. سایفون روشی است که چند صد سال قبل برای دم کردن قهوه استفاده می‌کردند و ناگهان دوباره به کافه ‌ها و خانه‌ ها برگشته است. ایده این روش دم آوری به اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی برمی ‌گردد. زمانی که مردم به این نتیجه رسیده بودند که جوشاندن قهوه باعث عوض شدن طعم آن می‌شود و دم کردن قهوه با استفاده از فشار بخار و خلأ را به‌ عنوان روشی جایگزین آزمایش‌ کردند. از سری مقالات طرز استفاده از انواع قهوه ساز  در ادامه این مطلب درباره طرز تهیه قهوه با قهوه ساز سایفون  بیشتر صحبت خواهیم کرد.

طرز استفاده از قهوه ساز سایفون

در طرز استفاده از انواع قهوه ساز مانند قهوه ساز فلاویا و  قهوه ساز سایفون آمده است که وقتی آب در قسمت پایینی مخزن سایفون ریخته می ‌شود و زیر این قسمت شعله روشن می ‌شود آب بعد از چند دقیقه به جوش می ‌آید. بخار آب در حباب پایینی جمع و باعث ایجاد فشار می‌شود. فشار باعث می‌شود آب از راه کانال به محفظه بالایی منتقل شود و با پودر قهوه مخلوط تا عصاره گیری شود. وقتی همه آب به حباب بالایی منتقل شد در حباب پایینی خلأ ایجاد می‌شود و با خاموش کردن منبع حرارت فشار هم از بین می ‌رود. این خلأ با همکاری نیروی جاذبه زمین باعث انتقال قهوه دم شده از حباب بالایی به حباب پایینی می ‌شود. همچنین برای این که جاذبه و خلأ تنها بر قهوه دم شده اثر کند و تفاله قهوه وارد محفظه پایینی نشود ته حباب بالایی فیلتری پارچه ‌ای تعبیه شده است. اگر قصد خرید قهوه ساز فلاویا را دارید به سایت https://flavia.ir مراجعه نمایید.

طعم قهوه سایفون

ویژگی‌های مختلفی در هر فنجان قهوه وجود دارد که با بررسی آن ‌ها می‌توانیم کیفیت و عطر و طعم قهوه را بسنجیم. بعضی از این ویژگی‌ها به نوع دانه‌ ای که استفاده می ‌کنیم بستگی دارد، بعضی به نوع برشته کردن دانه ‌ها و بعضی به نوع دم کردن قهوه.
یکی از ویژگی‌ هایی که به نوع دم کردن مربوط می‌ شود شفافیت است. شفافیت باعث می‌شود بتوانیم طعم ‌های مختلف در قهوه را راحت‌ تر تشخیص بدهیم. ویژگی دیگر بادی است. بادی غلظت قهوه را مشخص می‌کند. برای خرید آون توستر فلاویا به وب سایت flavia.ir مراجعه کنید.

طرز کار با قهوه ساز سایفون

آماده کردن قهوه با قهوه ساز سایفون بسیار راحت می باشد. اما نباید انتظار داشت که در همان دفعات اول به طعم و مزه ایده آل رسید. قطعا با تمرین و تکرار به طعم دوست داشتنی خود می رسید.
برای درست کردن قهوه با قهوه ساز سایفون باید مراحل زیر را دنبال کنید:
1. در اولین قدم باید دان قهوه را آسیاب کرد. برای دم کردن قهوه با سایفون باید دانه های قهوه را در اندازه متوسط آسیاب کرد. اندازه دانه های قهوه باید کمی از اسپرسو درشت تر باشد.
2. بعد از آُسیاب کردن قهوه، آب را در درون قوری قهوه زیرین می ریزیم. سپس فیلتر مخصوص این قهوه ساز را درون قوری قهوه بالایی قرار داده و فنر آن را از درون لوله ای که این دو قوری را به هم متصل می کند، عبور می دهیم.
3. سایفون را بر روی حرارت قرار می دهیم. حرارتی که برای این قهوه ساز مناسب است، وارمر و برنر می باشد. زمانی که آب به جوش آمد از لوله اتصال دهنده دو قوری بالا رفته و وارد مخزن قهوه می شود.
4. در این زمان پودر قهوه را به آب اضافه می کنیم و با یک قاشق یا یک ابزار دیگر آن را هم می زنیم تا آب و پودر قهوه به خوبی با هم ترکیب شوند.
5. بعد از گذشت چند دقیقه قهوه ساز سایفون را از روی حرارت برمیداریم. با کم شدن حرارت خلا موجود در قوری زیرین باعث می شود عصاره قهوه از قوری بالایی به قوری پایینی ریخته شود.
6. بعد از اینکه کاملا عصاره قهوه به مخزن پایینی وارد شد، مخزن بالایی را برداشته و قهوه ای که آماده شده است را در درون فنجان می ریزیم. بهترین قهوه ساز فلاویا را از ما بخواهید.
7. می توان آب را از قبل به جوش آورد و سپس به مخزن آب بریزیم یا اینکه آب را مستقیما وارد مخزن کرده و اجازه دهیم درون مخزن به جوش آید. فقط در روش دوم ممکن است زمان به جوش آمده آّب کمی طول بکشد.
نسبت آب و پودر قهوه کاملا سلیقه ای است، اما برای اولین بار می توانید از ترکیب ۷ گرم قهوه و ۱۰۰ سی سی آب استفاده کنید. میزان دم کشیده قهوه از ۷۰ ثانیه تا ۱۲ دقیقه می باشد. این زمان به نوع قهوه و سلیقه شما بستگی دارد. توجه داشته باشید که قهوه ساز سایفون به لوازم جانبی قهوه نیاز ندارد و تنها به فیلتر قهوه ساز سایفون نیاز دارد.

طرز کار با قهوه ساز سایفون
سایفون یکی از روش های محبوب دم آوری قهوه است که قسمت بالایی آن که پودر قهوه را در آن می‌ ریزیم و قسمت پایینی که آب را در آن می ‌ریزیم. کانالی هم از کف محفظه پایینی تا کف محفظه بالایی کشیده شده است. پایه نگهدارنده‌ ای این دو بخش را نگه می ‌دارد و شعله زیر محفظه پایینی قرار می ‌گیرد. در مدل خانگی آن محفظه پایینی کف صافی دارد و می ‌توان مستقیم آن را روی شعله گاز قرار داد. این قهوه‌ ساز بیش از این که شبیه به وسیله ‌ای برای درست کردن قهوه باشد به ظرف ‌های آزمایشگاهی شباهت دارد. برای خرید آون توستر فلاویا به وب سایت flavia.ir مراجعه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید