شاید برایتان عجیب و جالب باشد؛ اما قهوه ساز نیز همانند چای ساز دچار جرم می شود. جرم گیری قهوه ساز از اهمیت به سزایی برخوردار است زیرا در طعم نهایی قهوه و دمای آن تاثیر گذار است و عمر دستگاه را نیز طولانی تر می کند. در ادامه این مطلب درباره مراحل جرم گیری قهوه ساز فلاویا بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اهمیت جرم گیری قهوه ساز

جرم گیری قهوه ساز می تواند مزایای فوق العاده ای به شرح زیر به دنبال داشته باشد:
• طولانی شدن عمر دستگاه
به جرئت می توان گفت بزرگ ترین دلیل اهمیت جرم گیری و تمیز کاری دستگاه های اسپرسو ساز، همین مورد است. یعنی بالا رفتن عمر دستگاه و همچنین کم شدن احتمال نیاز پیدا کردن به تعمیرات. به عبارتی دیگر، وقتی شما به درستی به اسپرسو ساز رسیدگی کنید، باعث می شوید احتمال خرابی آن بسیار پایین بیاید و در نتیجه مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید.
برای مثال جرم گیری داخلی اسپرسو سازهای برقی خانگی باعث می شود رسوبات درون لوله های انقال آب یا بخار آب نماند و آن ها را فرسوده نکند. یا برای اسپرسو سازهای صنعتی، تمیزکاری آخر شیفت ها، باعث می شود دستگاه خیلی کمتر به سرویس یا تعمیرات نیاز پیدا کند و عمر مفید آن هم بالا رود.
• عصاره گیری و طعم بهتر قهوه
وقتی دستگاه خالی از جرم و رسوب باشد، قطعا قهوه خوشمزه تر و بهتری خواهیم داشت. دقیق تر اینکه، وقتی لوله های داخلی دستگاه، مخزن آب، هدگروپ و پرتافیلتر تمیز باشند، روند عصاره گیری قهوه استاندارد پیش می رود و در نهایت قهوه خوبی خواهیم داشت. برای مثال اگر مخزن آب اسپرسو ساز را رسوب زدایی نکنیم، این رسوبات از طریق لوله ها انتقال پیدا کرده و در نهایت روی قهوه ریخته شده و در فنجانمان پیدا شده و طعم را کلا بهم می ریزند. این موضوع به خصوص برای کافه ها بسیار حیاتی است. چراکه اگر قهوه بد مزه به مشتری داده، پس از مدتی باید آن را بست. اگر قصد خرید قهوه ساز فلاویا را دارید به سایت flavia.ir مراجعه نمایید.

جرم گیری قهوه ساز

چگونه دستگاه قهوه ساز را رسوب زدایی کنیم؟

ابزارهای متعددی برای جرم گیری با قهوه وجود دارد:
• جرم گیری با سرکه
سرکه یکی از بهترین ابزارهای خورنده است که گزینه مناسبی برای جرم گیری نیز محسوب می شود.
ابتدا باقیمانده های قهوه را از دستگاه خارج کرده و فیلتر قدیمی آن را دور بیندازید. سبد قهوه را با آب گرم به خوبی بشویید و دوباره درون قهوه ساز بگذارید. یک پیمانه سرکه را با دو پیمانه آب ترکیب کنید. البته بسته به جنس دستگاه شاید بهتر باشد از میزان کمتری سرکه، مثلا نصف یک پیمانه استفاده کنید. این محلول را برای تمیز کردن قهوه ساز درون دستگاه بریزید به نحوی که مخزن آب پر شود. بهترین قهوه ساز فلاویا را از ما بخواهید.
درحالیکه محلول سرکه درون دستگاه است آن را روشن کنید و اجازه دهید دستگاه تا نصف زمانی که برای دم کردن قهوه نیاز است روشن باشد دستگاه را سپس خاموش کنید و اجازه دهید محلول ۳۰دقیقه الی ۱ ساعت درون دستگاه بماند تا به خوبی جرم زدایی کند.
پس از این زمان دوباره دستگاه را برای نیم دور دیگر روشن کنید. احتمالا در این زمان محلول به رنگ زرد یا قهوه ای کمرنگ در آمده است که نشان می دهد جرم ها درحال جدا شدن هستند. برای خرید آون توستر فلاویا به وب سایت flavia.ir مراجعه کنید.
بعد از اتمام این فرایند دستگاه را تخلیه کرده و به خوبی با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و دوباره آن را پر از آب کرده و دستگاه را روشن کنید. جوشاندن آب در دستگاه باعث از بین رفتن بوی سرکه می شود. این کار را دو یا سه بار تکرار کنید تا زمانی که بوی سرکه کاملا از بین برود.
• استفاده از ماده های جرم گیر
اگر دستگاه اسپرسوساز تمام خودکار شما دارای چرخه‌ی شستشوی خودکار است طبق دستورالعمل خود دستگاه مراحل را انجام دهید. اما اگر دارای شستشوی خودکار نیست به طریقه زیر اقدام نمایید :
• ابتدا ماده شوینده یا جرم گیر را درون مخزن پر از آب دستگاه حل نمایید .
• سپس از نازل بخار دستگاه یک فنجان آب بگیرید . با این کار محلول آب و ماده‌ی شوینده به درون دستگاه راه می یابد.
• دستگاه را به مدت ۲۰ دقیقه خاموش کنید .
• بعد از گذشت ۲۰ دقیقه دستگاه را روشن نموده و حدودا نیمی از آب موجود درون مخزن را از طریق نازل بخار دستگاه از آن خارج کنید.
• دوباره دستگاه را به مدت ۲۰ دقیقه خاموش کنید .
• سپس ، باقی مانده آب درون مخزن را از طریق نازل بخار دستگاه از آن خارج نمایید و برای تمیز شدن دستگاه از محلول ، مخزن آب را دوباره با آب تمیز پر نمایید و از طریق نازل بخار از دستگاه خارج کنید.

جرم گیری قهوه ساز

• رسوب زدایی با جوش شیرین
جوش شیرین یک ماده تمیز کننده طبیعی و غیرسمی است که خاصیت چربی زدایی دارد و یک گزینه عالی برای رسوب زدایی محسوب می شود.
توری یا صافی قهوه ساز را از آن جدا کرده و کنار بگذارید.پارچ قهوه ساز را با یک فنجان آب ولرم پر کنید.
یک فنجان جوش شیرین را به آب اضافه کنید و آن را هم بزنید تا در آب حل شود.
قهوه ساز را روشن کرده و اجازه دهید چرخه دم کردن به‌طور کامل انجام شود.
در این مرحله پروسه تمیز کردن قهوه ساز به‌ طور کامل انجام می‌شود و محلول جوش شیرین به‌ خوبی املاح و پودر قهوه را از پارچ جدا کرده و رسوب زدایی قهوه ساز انجام می‌ شود.

جرم گیری قهوه ساز می تواند تاثیر به سزایی در طولانی تر شدن عمر دستگاه و طعم نهایی قهوه داشته باشد. از سرکه، جوش شیرین و پودرهای رسوب بر می توانید برای جرم گیری قهوه ساز استفاده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید