ماکروفر یکی از مفیدترین وسایل آشپزخانه است که تنها در چند دقیقه، یک کیسه مغز را به یک بسته ذرت بو داده داغ تبدیل می کند یا یک شام یخ زده به یک وعده غذایی چند منظوره تبدیل می شود. اما اگر جلوی مایکروویو بایستید تا آن کیسه پاپ کورن یا بشقاب باقیمانده غذا را تماشا کنید، چه؟ آیا احتمالی وجود دارد که تشعشعات مایکروویو باعث سرطان شود؟ این یک تصور غلط قدیمی است که استفاده از مایکروویو می تواند منجر به سرطان شود. در ادامه، ما در مورد نحوه عملکرد مایکروویوها، نحوه تنظیم آنها، اینکه چرا آنها بسیار بعید هستند تشعشعات ساطع کنند، و اینکه چگونه می توانید با خیال راحت از این دستگاه برای کاهش خطرات برای خود و خانواده خود استفاده کنید، بحث می کنیم.و از محصولات آون توستر استفاده کنید

آون توستر فلاویا مدل FL-435DS
سشوار-فلاویا
قهوه ساز فلاویا
585,000 تومان

مایکروویو چگونه کار می کند؟

اجاق های مایکروویو الکتریسیته را به نوعی تابش الکترومغناطیسی با فرکانس پایین به نام مایکروویو تبدیل می کنند. تابش الکترومغناطیسی را به عنوان طیفی از انرژی با امواج رادیویی و مایکروویو در انتهای پایین و پرتوهای گاما و اشعه ایکس در انتهای بالا تصور کنید. به عنوان مثال، پرتودرمانی برای درمان سرطان از اشعه ایکس برای کشتن سلول های سرطانی و کوچک کردن تومورها استفاده می کند، زیرا اشعه ایکس انرژی بیشتری دارد و بنابراین می تواند به عمق بدن نفوذ کند.

آیا ماکروفر سرطان زا است؟

یک مگنترون یا لوله خلاء پرقدرت در داخل مایکروویو، امواج مایکروویو را ایجاد می‌کند و دیواره‌های فلزی داخل مایکروویو دائماً این امواج را به اطراف پرتاب می‌کنند. امواج مایکروویو با ایجاد ارتعاش در مولکول های آب درون غذا، غذا را گرم می کند. گاهی اوقات، یک صفحه چرخان در داخل فر این اطمینان را می دهد که تمام قسمت های غذا به طور یکسان مورد اصابت امواج قرار می گیرند تا غذا به طور یکنواخت گرم شود.

چرا اشعه از مایکروویو خارج نمی شود؟

تا زمانی که درها بسته باشند، تشعشع در داخل مایکروویو باقی می ماند. در واقع، مایکروویوها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که تنها زمانی کار می‌کنند که درها بسته باشند. به علاوه، برای اطمینان از ایمنی مایکروویوها، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) امواج مایکروویو را تنظیم می کند. قوانین یا استانداردهای ایمنی را ایجاد می کند که تولید کنندگان مایکروویو باید از آنها پیروی کنند. به عنوان مثال، هر مایکروویو باید حداقل 2 قفل ایمنی جداگانه داشته باشد تا در صورت باز شدن در، از کارکرد آن جلوگیری کند.

آیا اشعه از مایکروویو نشت می کند؟

قوانین FDA همچنین می گوید که فقط مقدار مشخصی از اشعه می تواند از مایکروویو در فاصله 2 اینچ یا دورتر نشت کند. مقدار آن 5 میلی وات بر سانتی متر مربع است که سطحی از تشعشعات است که برای افراد خطرناک نیست. با این حال، موارد نادری از قرار گرفتن در معرض تابش وجود داشته است. طبق گفته FDA، بیشتر تصادفات به این دلیل رخ می دهند که تشعشعات مایکروویو از شکاف های موجود در در یا مهر و موم خارج می شود، و اضافه می کند که مقررات آن برای جلوگیری از این نشت ها طراحی شده است.

آیا اشعه یا امواج مایکروویو می تواند در غذای من باقی بماند؟

خیر. غذا پس از پخت، امواج مایکروویو یا تشعشعات را در خود نگه نمی دارد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اجاق‌های مایکروویو را با نحوه عملکرد لامپ‌ها مقایسه می‌کند. بر اساس وب سایت WHO، وقتی لامپ خاموش می شود، هیچ نوری باقی نمی ماند. به طور مشابه، هنگامی که مایکروویو خاموش می شود، دیگر تشعشع وجود ندارد.

آیا مایکروویو خطرات دیگری دارد؟

سوختگی ناشی از ریختن غذا و مایعات داغ هنگام استفاده از مایکروویو رایج است. به عنوان مثال، یک فنجان آب می تواند در مایکروویو به روش هایی متفاوت از اجاق گاز که بخار از آن خارج می شود، فوق گرم شود. آب فوق گرم زمانی است که آب از نقطه جوش خود عبور می کند اما به عنوان آب جوش ظاهر نمی شود. این به این دلیل است که برخلاف آب جوش روی اجاق گاز، جایی برای تشکیل حباب در فنجان در مایکروویو وجود ندارد. مختل کردن آب مایکروویو با حرکت دادن آن یا فرو بردن قاشق می تواند آب را فوراً حباب کند و بجوشد و منجر به انفجار شود. این به نوبه خود ممکن است باعث سوختگی شدید شود.

آیا ماکروفر سرطان زا است؟

بر اساس یک مطالعه در سال 2013 در مجله آمریکایی پزشکی اورژانس، نشت‌ها شایع‌ترین آسیب ناشی از امواج مایکروویو در طی یک مطالعه 20 ساله در مورد بازدید از اورژانس بودند. به طور متوسط، حدود 21 نفر در روز به دلیل آسیب های ناشی از مایکروویو تحت درمان قرار می گیرند که دست ها و انگشتان بیشتر آسیب می بینند.

نکاتی برای استفاده ایمن از مایکروویو

  • دفترچه راهنمای اجاق مایکروویو را بخوانید و توصیه های آن را دنبال کنید.
  • فقط از ظروف مایکروویو ساخته شده از شیشه، سرامیک یا پلاستیک ایمن برای مایکروویو استفاده کنید.
  • اگر درب کار نمی کند، در صورت مشاهده شکاف در مهر و موم یا اگر آسیب دیگری به مایکروویو وارد شده است، از مایکروویو استفاده نکنید.
  • زمانی که غذای شما پخته می شود، برای مدت طولانی در کنار مایکروویو قرار نگیرید.
  • مراقب آب فوق گرم باشید و دستورالعمل های مایکروویو را برای گرم کردن آب دنبال کنید. اگر کودکان از مایکروویو استفاده می کنند، به آنها در مورد خطرات سوختگی غذای داغ و مایعات بگویید و نحوه استفاده ایمن از مایکروویو را به آنها آموزش دهید.
آیا ماکروفر سرطان زا است؟

جمع بندی

دورتر بودن از مایکروویو خطر مواجهه با هر گونه تشعشعات مایکروویو را کاهش می دهد. این به این دلیل است که انرژی مایکروویو با دور شدن از خود مایکروویو کاهش می یابد. سعی کنید چند فوت دورتر از مایکروویو بایستید تا هنگام گرم کردن غذا، خطر قرار گرفتن در معرض آن را کاهش دهید.

به این مقاله امتیاز دهید