یکی از کارهای روزانه که امروزه اغلب افراد انجام می دهند درست کردن اسپرسو در سراسر جهان می باشد . به طور معمول می توان گفت هر اسپرسو بدون توجه به دستگاه با یک منبع آب به راحتی به دست می آید. برای خرید قهوه ساز می بایست ابتدا آب را درون یک مخزن کوچک بریزید و یا مستقیما از اتصال لوله آب را بریزید. وجود مخزن برای مقدار کم و دستگاه های کوچک مناسب لازم می باشد ولی دستگاه حرفه ای با مصرف بالا لازم است از یک منبع لوله کشی قابل اعتماد استفاده نماید.

قهوه

برای اسپرسو خوب باید آبی که استفاده شده  تمیز و بدون میزان زیادی (یا میزان کمی) مواد معدنی باشد. بیشتر دستگاه ها از فیلترهای سرخود برخوردار می باشند. ولی آبی که با فشار عادی خانگی تامین می گردد، بدون نیروی کافی جهت رسیدن به قهوه به گونه ای است که اسپرسو تولید نماید.

اسپرسو ساز چیست؟

اسپرسو به عنوان یک نوشیدنی اصلی ایتالیایی برای قهوه خوران در سراسر جهان شناخته می شود. با خارج کرد یا بیرون آوردن مقدار کمی آب که در حال جوش ایت تحت فشار از طریق دانه های ریز آسیاب شده قهوه دم می گردد. در نهایت قهوه ای که تولید می شود به عنوان “شات” معرفی خواهد شد و از طعمی غنی و خامه ای برخوردار می باشد. می توان آن را به صورت ساده مصرف نمایید و یا  پایه ای برای انواع دیگر قهوه مانند کاپوچینو، لاته، ماکیاتو، ریسترتو یا سیاه بلند مصرف کرد. ساده ترین راه جهت تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه کپسول نسپرسو می باشد .

اسپرسوها نسبت به قهوه فیلتر شده قوام بیشتری داشته و دارای سطح بالاتری از کافئین م یباشند. آن ها از لایه هایی به نام قلب، بدن و کرم برخوردا رمی باشند.

اسپرسو ساز چگونه کار می کند ؟

هر اسپرسو، صرف نظر از دستگاه توسط منبع آب تولید می گردد.  آب یا از یک مخزن کوچک استفاده شده  یا مستقیماً از اتصال برق لوله کشی شده مخازن برای حجم های کوچک به درستی عمل می نماید، اما ولی ماشین حرفه ای پرمصرف به یک لوله قابل اعتماد احتیاج خواهد داشت.

یک اسپرسوی خوب به آبی پاک احتیاج خواهد داشت . بیشتر ماشین ها از فیلترهای داخلی برخوردار می باشند. ولی  آبی که با فشار معمولی خانگی ارائه می گردد به راحتی نیروی لازم جهت عبور از یک پاکت قهوه غلیظ شده را نداشته و به شکلی که اسپرسو تولید می نماید.

آسیاب قهوه

اسپرسوسازهای مدرن از پمپ الکتریکی برخوردار هستند تا به این صورت  ایجاد فشار کنند. هر اسپرسو حدود ۹ بار (۹ برابر فشار اتمسفر در سطح دریا) یا ۱۳۰ PSI فشار احتیاج دارد. دو نوع شایع از پمپ های اسپرسوساز ارائه می شود که اسپرسوسازهای تجاری اغلب از یک پمپ چرخشی پیچیده جهت تامین فشار ثابت برخوردا ر می باشند.

پمپ های دستگاه  از یک دیسک مکانیکی با نیروی الکتریکی دوار بهره مند می باشند ماشین های خانگی معمولا از یک پمپ ارتعاشی برخوردار بوده و دارای یک سیم پیچ الکترومغناطیسی جهت فشار دادن و کشیدن پیستون استفاده می نمایند. پمپ های ویبره وقتی که شات را می کشید فشار به وجود می آورد.

طرز استفاده از دستگاه قهوه ساز برای درست کردن قهوه

در این بخش به بررسی روش استفاده از قهوه ساز برای تهیه قهوه می پردازیم:

  1. در ابتدا می بایست قهوه ها را آسیاب کنید.
  2. درصورتی که پودر قهوه تهیه کرده اید ، به این مرحله نیاز ندارید.
  3. می توانید از آسیاب دستی قهوه یا برقی برای آسیاب کردن قهوه استفاده نمایید.
  4. حال به اندازه لازم قهوه  باید در مخزن آب سرد ریخته شود.
  5. در بیشتر برندهای قهوه ساز پیمانه مدرج برای ریختن آب سرد تعبیه شده است.
  6. میزان آب مورد نیاز برای تهیه هر فنجان قهوه باید به راهنمای قهوه سازها توجه شود
  7. با این حال به عنوان یک استاندارد می توانید برای هر 2 قاشق سوپ خوری قهوه، از 175 میلی لیتر آب سرد استفاده نمایید.
  8. فیلتر کاغذی یا دائمی را روی سبد مخصوص پودر قهوه قرار دهید.
  9. به مقدار مورد نیاز پودر قهوه را در دستگاه بریزید.
  10. دکمه روشن قهوه ساز را زده و منتظر دم شدن قهوه باشید.
  11. می توانید برنامه مورد نظر برای درست کردن قهوه در بعضی از قهوه سازهای مدرن را انتخاب نمایید.
  12. حال منتظر بمانید تا آب درون مخزن تمام شود.
  13. آب داغ شده به محفظه پودر قهوه وارد شده و سپس قهوه شما آماده می شود.
  14. توجه داشته باشید که قهوه به صورت کامل وارد قوری قرار گیرد.
  15. در آخر فیلتر یک بار مصرف و تفاله قهوه را دور ریخته  و قهوه خوش طعم خود را میل نمایید.

عملکرد قهوه ساز فیلتری چگونه است؟

طرز تهیه  در قهوه ساز های فیلتری به این شکل می باشد که ابتدا قهوه پودر شده را داخل فیلتر کاغذی یا فلزی بریزید  و سپس آن را درون قیف دستگاه قرار دهید. بعد از گذشت این مرحله می بایست آب سرد در مخزن آب دستگاه بریزید که بعد از روشن کردن دستگاه و رسیدن به نقطه جوش مستقیما به درون قیف هدایت گردد. به طور معمول  در قسمت خروجی این دستگاه ها یک قوری شیشه ‌ای یا سرامیکی قرار گرفته  که بعد از ریخته شدن آب جوش در قهوه آسیاب شده، قهوه آماده شده درون آن باید ریخته شود ،بعد از تمام شدن  کار دستگاه قهوه آماده شده و می توان  به اندازه مورد نیاز درون لیوان یا فنجان خود بریزید و آن را نوش جان نمایید.

 

به این مقاله امتیاز دهید