قهوه نوشیدنی محبوبی است که در صورت تهیه با قهوه ساز طعم آن بهتر می شود. اگر می خواهید قهوه سازی تهیه کنید که در حد دو فنجان قهوه دهد، قهوه ساز دو کاپ بهترین گزینه است. قهوه ساز دو کاپ با نام های دیگری مانند «اسپرسوساز روگازی» هم خوانده می ‌شود. اگر از پس هزینه دستگاه اسپرسوساز برنمی ‌آیید، به جای آن می ‌توانید به خرید قهوه ساز دوکاپ فکر کنید. پایین‌ ترین مدل دستگاه اسپرسوساز از حدود ۵۰۰ هزار تومان شروع شده و در مدل‌ های پیشرفته کافی ‌شاپی به ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان نیز می‌ رسد. اما دوکاپ روگازی قیمت کمتری دارد و همگان راحت تر می توانند خرید کنند. ارزان‌ ترین وسیله برای تهیه قهوه در خانه، دوکاپ است.
دوکاپ یک قهوه جوش رو گازی می باشد. وسیله ای ساده که در 10 دقیقه می توانید با آن قهوه آماده کنید. دوکاپ از سه بخش اصلی تشکیل می شود شامل محفظه تحتانی که با آب پر می‌ شود؛ محفظه میانی که جای ریختن پودر قهوه می باشد؛ محفظه بالایی که عصاره قهوه وارد آن می شود. آب در محفظه بسته تحتانی گرم می شود و به ‌علت ایجاد فشار بخار به ‌طرف بالا حرکت می ‌کند و از راه قیفی ‌شکلی به محفظه میانی می ریزد. محفظه میانی فیلتردار بوده و باید با پودر قهوه پر شود. عصاره قهوه از مسیری لوله‌ای به محفظه خالی بالایی خالی می شود. قهوه ساز دو کاپ روگازی از رنگبندی متنوع و بدنه بسیار بادوام آلومینیومی برای بهره گیری بیشتر و برای مسافرت ها کوهنوردی و غیره کاربرد دارد.

مشخصات قهوه ساز دو کاپ

قهوه ساز دو کاپ در دو نوع روگازی و برقی در بازار وجود دارد. برای تهیه قهوه با دوکاپ های روگازی بایستی به شعله گاز توجه کنید. کنترل دما عامل مهمی در تهیه قهوه به‌ صورت حرفه‌ای است. اما دوکاپ های برقی از تنظیم دمای خودکار برخوردار بوده و از این جهت به مهارت شما تکیه ندارند. فقط همان گونه که احتمالا خودتان نیز حدس زده‌اید، دوکاپ ‌های برقی گران‌ترند. اما به اندازه دستگاه‌ های اسپرسوساز گران نیستند. دوکاپ ‌های آلومینیومی قیمت کتری دارند. اما به شیکی دوکاپ های استیل نیستند.

قهوه ساز دوکاپ
دوکاپ های استیل گران‌تر و نمای بیشتری دارند. مهم ‌تر اینکه نسبت به انواع آلومینیومی پایداری بیشتری دارند و سال ‌ها عمر می ‌کنند. استیل ضدزنگ در مقابل خش و ساییدگی بادوام ‌تر است. در مقابل زنگ زدگی هم همین ‌طور. دوکاپ های آلومینیومی احتمال ساییدگی دارند. آلومینیوم در پی قرارگیری در معرض اسید قهوه و اکسیژن هوا ممکن است با گذشت زمان پوسیده شود. به همین علت در صورت خرید دوکاپ آلومینیومی توجه داشته باشید که دوکاپ خود را بعد از هر بار شست‌وشو کاملا خشک نمایید. برای خرید آون توستر فلاویا به وب سایت flavia.ir مراجعه کنید.

شرایط استفاده از دستگاه قهوه جوش

شرایط استفاده از قهوه ساز دو کاپ به این شکل است که آب را جداگانه در کتری جوش آورید. اگر آب را در همان دوکاپ بجوشانید، ممکن است کنترل دما از دست‌تان در برود. اگر بدنه دوکاپ بیش از حد داغ شود، قهوه طعم ناخوشایندی پیدا می ‌کند. تا آب جوش آید، دانه ‌های قهوه را آسیاب نمایید. آنگاه مخزن آب دوکاپ را با آب جوش پر کنید. میزان آب نباید از دریچه تخلیه فشار بیشتر باشد. سبد قهوه را با پودر قهوه پر کرده و سطح آن را با انگشت‌ خود صاف کنید. ولی به نیازی نیست فشرده کنید.
حالا سبد قهوه و محفظه بالایی را روی مخزن آب جفت کنید و از اتصال اجزا به هم اطمینان حاصل کنید. حواس‌تان باشد که محفظه تحتانی داغ است. دوکاپ را با درِ باز روی شعله ملایم قرار دهید. شعله را خیلی زیاد نکنید که دسته بسوزد. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می برد تا اولین آثار عصاره قهوه را در محفظه بالایی مشاهده کنید. عصاره قهوه نخست قهوه‌ای تیره خواهد بود و به تدریج به رنگ روشن تغییر پیدا خواهد کرد. هنگامی که رنگ قهوه عسلی شد، درِ دوکاپ را بگذارید و از روی شعله بردارید.
ته دوکاپ را با حوله سرد بپیچید یا ته آن را زیر شیر آب سرد بگیرید. با انجام این کار از ادامه دم‌کردن قهوه و ایجاد تلخی ناخوشایند پیشگیری می ‌شود. سپس قهوه آماده‌ شده را در فنجان ریخته و میل کنید. تهیه قهوه خوش ‌طعم با قهوه ساز دو کاپ شیوه خاص خود را دارد که با چند بار درست کردن دست‌تان می‌ آید. البته اگر از حرفه‌ای‌ ها بپرسید، احتمالا ریزه‌کاری‌ های بیشتری را به شما خواهند آموخت.

قیمت دستگاه قهوه جوش 2 کاپ

قهوه ساز دو کاپ از جنس آلومینیوم ، ارزان ‌تر می باشد و جلوه زیادی ندارد. در صورتی که به موقع و طبق دستور تمیز نشود، روی طعم قهوه اثر نامطلوب می گذارد. دوکاپ را با آب داغ و اسکاچ نرم بشویید، استفاده از مواد شوینده و اسکاچ زبر موجب ورود ذرات ریز آلومینیوم به داخل قهوه می شود و طعم آن را تغییر می ‌دهد. دوکاپی که از جنس استیل باشد، علاوه بر پایدار بودن، گران‌ تر و جلوه‌ زیباتری دارد، استیل ضد زنگ در مقابل خش، ضربه و پوسیدگی مقاوم می باشد. استیل دارای کروم یوده و بر خلاف آلومینیوم پرمنفذ نیست، از این رو راحت‌تر تمیز می ‌شود و روی طعم قهوه اثر چندانی ندارد.
قهوه یکی از نوشیدنی هایی است که طعم خاص و بی نظیری دارد که اگر در قهوه سازهای مخصوص تهیه شود، طعم اصیل و واقعی خود را حفظ می کند. قهوه ساز دو کاپ یکی از قهوه سازهای عالی و مقرون به صرفه است که به وسیله آن می توانید قهوه مورد علاقه خود را درست کنید. قهوه ساز دو کاپ نسبت به اسپرسوسازها ارزانتر بوده و جنس استیل آن در مقابل خوردگی مقاوم تراست.

به این مقاله امتیاز دهید