قهوه یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در کل دنیا ست که اگر آن را به درستی دم کنید، بسیار خوش طعم و غلیظ می شود. فیلتر قهوه ساز برای درست کردن قهوه لازم است. در حال حاضر مدل های گوناگون فیلتر قهوه ساز در بازار وجود دارد. از فیلتر های کاغذی تا پارچه ای و فلزی که هر یک از آنها دارای تنوع محصولی بالا، کیفیت،کارایی و خصوصیات ویژه خود هستند. فیلتر‌های قهوه از لحاظ جنس در سه گروه کلی کاغذی، پارچه‌ای و فلزی قرار می‌ گیرند که هر یک از آن‌ها در اقسام و برند‌های متفاوتی روانه بازار می شوند. با توجه به دستگاه قهوه ساز و سلیقه شخصی شما، ممکن است یک نوع فیلتر بهتر از دو نوع دیگر عمل کند. اگر قصد خرید قهوه ساز و قهوه ساز فلاویا را دارید پشنهاد می کنیم به وب سایت فلاویا مراجعه نمایید.

فیلتر قهوه چیست

لذت تلخی قهوه تازه‌ دم هنگامی دوچندان می شود که آن را در خانه دم‌کرده باشیم و در گوشه خلوت همیشگی‌مان بنشینیم و بنوشیم. اگر به قهوه دمی علاقه دارید، حتماً شفافیت آن برایتان اهمیت دارد و می ‌دانید که یکی از ملاک های کیفیت قهوه ‌های دمی شفافیت آن است. برای دم آوری قهوه پودر قهوه را با آب جوش مخلوط می کنیم. اما بدون شک فقط مخلوط کردن این دو با هم نوشیدنی شفافی به ما نمی ‌دهد. پس چه چیزی موجب می گردد نتیجه عبور آب از پودر قهوه مایعی شفاف باشد، درست حدس زدید فیلتر قهوه ساز. در مجموع برای تهیه قهوه از سه نوع فیلتر قهوه بهره گرفته می شود.

فیلتر قهوه ساز

فیلتر کاغذی، فلزی و پارچه‌ای. از میان این سه نوع، فیلترهای کاغذی بیشتر از همه مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که قهوه دم می‌ کنیم آب جوش را با پودر قهوه مخلوط می کنیم. بعد از این که آب جوش ترکیبات طعم‌ دهنده دانه ‌های قهوه را آب کرد و طعم، رنگ و رایحه آن را جذب نمود، نقش فیلتر قهوه ساز شروع می ‌شود. عصاره قهوه از فیلتر عبور کرده و از پودر قهوه جدا می ‌گردد. در حقیقت نقش فیلتر این است که پودر قهوه را بگیرد و اجازه ندهد وارد نوشیدنی شود تا ما قهوه‌ای شفاف میل کنیم.

فیلتر دائمی قهوه ساز

انتخاب بین فیلتر قهوه ساز دائمی و یکبار مصرف بسته به سلیقه شما و طعم قهوه متفاوت است. بسیاری از افرادی که قهوه خور حرفه ای هستند، نوع کاغذی و یکبار مصرف را انتخاب می کنند و تمایلی به فیلتر دائمی ندارند. یکی از علت های آن طعم بهتری است که فیلتر کاغذی به قهوه می دهد، اما اغلب افراد فرق چندانی در طعمی که این دو فیلتر به وجود می آورند، احساس نمی کنند. اکثر قهوه سازهای جدید و مدرن فیلتر دائمی دارند. اما اگر قهوه ساز شما فیلتر دائمی نداشت، می توانید با توجه به علاقه خود یکی تهیه کنید. افرادی که هزینه خرید فیلتر برایشان مهم است و از طرف دیگر نگران محیط زیست هستند فیلتر دائمی را انتخاب می کنند.

فیلتر قهوه ساز دائمی از فلزات توری و استیل ساخته می شوند. مصرف این نوع فیلتر باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود، زیرا می توان از آن برای مدت طولانی استفاده کرد. با فیلتر فلزی دیگر دغدغه تمام شدن فیلتر را نخواهید داشت. از طرف دیگر فیلتر دائمی مشکل سایز ندارد، اگر یکی برای قهوه ساز تهیه کنید برای چند سال خیالتان آسوده است. امروزه فیلتر فلزی با آبکاری طلا مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. این نوع فیلتر با توجه به نظر قهوه دوستان طعم قهوه را بهتر می کند و طول عمر زیادی دارد.

نحوه استفاده از فیلتر 

قهوه شفاف، که به قهوه چکه‌ای نیز شهرت دارد، با ریختن آب داغ بر روی دانه‌ های قهوه که روی یک صافی ریخته شده‌اند، به دست می آید و در پایان این چکه ‌های رد شده از صافی به داخل یک ظرف ریخته می‌ شوند. فیلتر معمولاً یک کاغذ یک ‌بارمصرف می باشد. یکی از روش های ساده، ارزان و سریع دم کردن قهوه روش قطره ای به وسیله مخروط قهوه و فیلتر کاغذ می باشد. آب گرم به طور یکسان بر روی دانه های قهوه در یک فیلتر کاغذ ریخته می شود و آنگاه ، قهوه دم کرده آرام و به طور مستقیم داخل یک فنجان ریخته می شود. مخروط های قهوه از پلاستیک، شیشه، استیل و یا سرامیک تولید شده اند. شکل مخروط و فیلترهای آنها روی طعم دهنده ها اثر می گذارد.

فیلتر قهوه ساز

جایگزین مناسب فیلترهای قهوه

در حال حاضر دو جایگزین برای فیلتر قهوه ساز کاغذی موجود است. فیلتر های پارچه ای و فیلتر های فلزی. فیلتر قهوه ساز پارچه ای از کتان درست می شود و از آنجایی که در قدیم، این فیلتر قهوه، ظاهری مشابه جوراب داشت، آن را (coffee sock) می خوانند. امروزه فیلتر های پارچه ای از بافت ریزتری برخوردار بوده و از ورود ذرات ریز قهوه پیشگیری می کنند. فیلتر پارچه ای به صورت سنتی آن، هنوز هم در جنوب آمریکا به ویژه در کاستاریکا رایج می باشد. فیلتر پارچه ای کمترین اثر بد را روی طعم قهوه خواهد داشت؛ زیرا 90 درصد کتان متشکل از سلولز است. روغن قهوه از فیلتر فلزی عبور می کند و این روغن ها در طعم قهوه اثر گذاشته و در مقایسه با فیلتر های پارچه ای و کاغذی، قهوه ای خوش طعم تری به دست می آید.

جمع بندی

قهوه اگر به خوبی دم بکشد و به درستی تهیه شود، طعم بسیار دلنشینی پیدا خواهد کرد و ظاهری روشن خواهد داشت. فیلتر قهوه ساز یکی از روش هایی است که می توان با استفاده از آن یک قهوه بی نظیر و دلچسب تهیه کرد. فیلتر ها به صورن کاذی، فلزی و پارچه ای هستند که فیلتر کاغذی یکبار مصرف بوده و پس از استفاده دور انداخته می شود، اما فیلتر فلزی را می توان سال ها مورد استفاده قرار داد.

به این مقاله امتیاز دهید