ترکیه کشوری با تاریخ کهن و زندگی مدرن است که به عنوان مرکز قهوه در جهان شناخته می شود. جاذبه های گردشگری ترکیه این کشور را به مقصد مهمی برای علاقه مندان به سفر و گردشگری تبدیل کرده است. با این حال، چه به ترکیه رفته باشید یا نه، در هر دو مورد طعم لذیذ قهوه ترک را شنیده اید. قهوه یکی از سوغاتی های خوب ترکیه است. شما می توانید قهوه ترک را در سراسر جهان پیدا کنید و بخرید، اما در هیچ جای دیگری جز ترکیه نمی توانید طعم واقعی قهوه ترک را تجربه کنید. زیرا سرو و طرز تهیه قهوه ترک تاثیر زیادی در طعم آن دارد.می توانید قهوه ترک با کیفیت را در فروشگاه های محلی پیدا کنید. اما اگر قصد خرید تور ترکیه و رفتن به این کشور را دارید فراموش نکنید در بازگشت قهوه تازه ترک را به عنوان سوغات ببرید.

آون توستر فلاویا مدل FL-435DS
سشوار-فلاویا
قهوه ساز فلاویا
585,000 تومان

سرو قهوه در ترکیه

اگر در ترکیه مهمانخانه یک بومی هستید، اولین چیزی که به شما پیشنهاد می شود یک فنجان قهوه است. بهتر است قهوه اصیل واقعی را رها نکنید و فرصت چشیدن طعم واقعی قهوه ترک را از دست ندهید. اگر خوش شانس باشید، از شما در مورد نوع قهوه سوال می شود و می توانید شیرینی قهوه خود را مشخص کنید. اگر به این سوال با کلمه “ساده” پاسخ دهید، آن را بدون شکر می خورید. اگر می گویید قهوه «شیرین نشده»، به این معنی است که قهوه کم قند با 1 تا 2 قاشق چایخوری شکر می خواهید، و اگر بگویید قهوه «شیرین»، همانطور که از نامش پیداست، قهوه با مقدار زیادی شکر، 3-4 قاشق چایخوری. قهوه ترک با آب در کافه های معروف استانبول و کافه های نزدیک مکان های معروف توریستی ترکیه و همچنین در خانه های ساکنان محلی ترکیه سرو می شود. یعنی قبل از نوشیدن قهوه باید یک جرعه آب سرد بنوشید. یک جرعه آب قبل از قهوه به شما اجازه می دهد تا طعم خالص قهوه ترک را به طور کامل تجربه کنید. اکثر ترک ها قهوه را همراه با باقلوای خوشمزه ترکی، شکلات یا شیرینی می نوشند. جالب است بدانید که در ترکیه نیز مانند ایران، ابتدا یک فنجان قهوه به نشانه احترام به مسن ترین مهمان در اتاق تقدیم می شود و عدم انجام آن نشان از بی تفاوتی فرد نسبت به بزرگترها دارد. از آنجایی که طعم قهوه ترک بسیار قوی تر از سایر قهوه های آماده موجود در بازار است، نوشیدن بیش از یک فنجان مرسوم نیست.

طرز تهیه قهوه ترک

مواد و ابزار مورد نیاز برای تهیه قهوه ترک

برای تهیه یک فنجان قهوه ترک عالی به: یک قهوه جوش ترکی، شکر، قهوه ترک یا قهوه ترکی آسیاب شده نیاز دارید. اگر دانه‌های قهوه خریداری کرده‌اید، باید آن‌ها را کاملاً با دست برشته و آسیاب کنید.

اولین قدم در تهیه قهوه ترک

هر چقدر که دوست دارید آب سرد اضافه کنید، ترجیحاً یک فنجان برای هر نفر.

مرحله دوم

قابلمه آب را روی اجاق بگذارید و با احتیاط حرارت را روشن کنید (تا زمانی که آب بجوشد).

 مرحله سوم

حرارت را کم کنید و در هر فنجان 1 تا 2 قاشق چایخوری قهوه آسیاب شده یا 1 قاشق غذاخوری قهوه ترک اضافه کنید. پس از افزودن قهوه، آن را هم نزنید، بگذارید قهوه در آب پخش شود و روی سطح آب شناور شود، هم زدن در این مرحله ممکن است منجر به تشکیل دانه های قهوه در آب شود.

در مرحله چهارم تهیه قهوه ترک شکر را اضافه کنید

بعد از 1-2 دقیقه در صورت تمایل شکر را به قهوه اضافه کنید اما آن را هم نزنید. در عوض دمای گاز را کمی افزایش دهید تا شکر خوب حل شود. قهوه را 3-4 دقیقه در این دما بگذارید.

مرحله پنجم قهوه را به آرامی روی حرارت ملایم هم بزنید.

وقتی قهوه کمی گرم شد و آب به اندازه کافی گرم شد، شکر حل می شود. حالا قهوه را چند بار با قاشق هم بزنید و سپس حرارت گاز را کم کنید. قاشق را از قابلمه خارج کنید تا قهوه کف کند. بعد از چند دقیقه قهوه کف را از بین می برد.

مرحله ششم ساخت حباب قهوه ترک روی قهوه ترک

وقتی اولین حباب ته قهوه خود را دیدید، دوباره حرارت را کم کنید یا قهوه ساز را از حرارت مستقیم دور کنید، به یاد داشته باشید که قهوه نباید زیاد بجوشد. حباب های کوچک در ته قهوه کافی است.

مرحله هفتم نهایی قهوه ترک

در این مرحله نمی توانید چشم خود را از قهوه بردارید. اجازه ندهید قهوه خیلی سریع بجوشد و آنقدر گرم شود تا شروع شود

طرز تهیه قهوه ترک

طرز تهیه قهوه ترک:

ابتدا قهوه آسیاب شده، آب و شکر را به دلخواه داخل قهوه ساز بریزید و خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. قهوه جوش را روی حرارت ملایم قرار دهید و پس از شروع به حباب زدن، حباب های قهوه جوش را بردارید و داخل فنجانی که قرار است قهوه را در آن سرو کنید بریزید. بعد از اینکه کف سفید روی قهوه جمع شد حرارت را خاموش کرده و قابلمه قهوه را از روی گاز بردارید. اجازه ندهید قهوه بجوشد و قبل از جوشیدن آن را از روی حرارت بردارید زیرا قهوه با جوشاندن تلخ می شود. قهوه را به آرامی داخل فنجان بریزید تا ته آن آسیب نبیند، پس از جا افتادن قهوه سرو کنید.

نکات مهم در تهیه قهوه ترک:

مقدار شکر بستگی به ذائقه شما دارد، اگر قهوه شیرین کمتر دوست دارید، 1 قاشق چایخوری شکر کافی است. اما اگر قهوه با شیرینی معمولی می خواهید، ۲ قاشق چایخوری شکر و اگر قهوه خیلی شیرین دوست دارید، ۳ قاشق چایخوری شکر اضافه کنید.

زمان تقریبی آماده سازی قهوه ترک 7 تا 10 دقیقه است، تمام مدت روی قهوه بایستید و با حوصله و دقت آن را بپزید تا قهوه خوشمزه و با کیفیتی به دست آورید.

حتما قهوه را روی شعله ملایم دم کنید.

هرگز قهوه را نجوشانید چون تلخ است، قبل از اینکه قهوه بجوشد و نزدیک به نقطه جوش باشد آن را از روی حرارت بردارید.

قهوه را خیلی آرام داخل فنجان بریزید تا کف سفید روی آن بماند و قهوه زیباتر به نظر برسد.

برای تهیه قهوه ترک هر نفر به ۲ قاشق چایخوری قهوه آسیاب شده و یک فنجان آب با دمای معمولی نیاز دارد.

طرز تهیه قهوه ترک

طرز تهیه قهوه ترک و دانستن نکات لازم برای تهیه آن را می توان نوعی الفبای قهوه دانست که هر قهوه دوستی باید بداند. اگرچه ترکیه جزو کشورهای تولید کننده قهوه نیست، اما بیشتر مردم دوست دارند با روش خاصی که مردم این کشور برای سرو و نوشیدن قهوه استفاده می کنند آشنا شوند و در صورت امکان آن را در خانه درست کنند.

به این مقاله امتیاز دهید