یکی از راه های تهیه قهوه اسپرسو استفاده از دستگاه اسپرسوساز است. مراحل تهیه و طرز تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز به شرح زیر است:

لازم به ذکر است که این مراحل و روش های تهیه قهوه اسپرسو ممکن است در برخی از دستگاه ها کمی متفاوت باشد.

آون توستر فلاویا مدل FL-435DS
سشوار-فلاویا
قهوه ساز فلاویا
585,000 تومان

مرحله اول: ریختن آب در مخزن دستگاه اسپرسوساز

در مرحله اول باید مخزن دستگاه اسپرسو ساز را با آب پر کنید. برخی از دستگاه ها دارای فیلتر حذف آب و رسوب هستند و برخی فاقد چنین فیلتری هستند. صرف نظر از نوع دستگاه، بهتر است از آب تصفیه شده استفاده کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

مرحله دوم: فیلتر پرتا را با پودر قهوه پر کنید

مرحله بعدی پر کردن پرتافیلتر با پودر قهوه است، لطفا توجه داشته باشید که برخی از دستگاه ها دارای خطوط 1، 2 و 4 روی مخزن پرتافیلتر هستند. این اعداد نشان دهنده تعداد فنجان های قهوه ای است که می توانید درست کنید. اگر یک فنجان قهوه می خواهید، پرتافیلتر را با پودر قهوه تا شماره 1 و در صورت تمایل دو فنجان قهوه اسپرسو تا شماره 2 و اگر 4 فنجان قهوه می خواهید تا شماره 4 پر کنید. لازم به ذکر است که برخی از واحدها روی مخزن پیش فیلتر شماره ندارند، بلکه دارای چندین پیش فیلتر هستند. اگر قصد دارید قهوه اسپرسو را با دستگاه اسپرسوساز درست کنید، هنگام خرید قهوه باید به فروشنده بگویید که می خواهید پودر قهوه با دستگاه اسپرسوساز قهوه اسپرسو درست کند تا بتواند قهوه را با آسیاب مناسب شما آسیاب کند.

طرز تهیه اسپرسو

مرحله سوم: فشار دادن قهوه آسیاب شده با رامر

پس از پر کردن پرتافیلتر با پودر قهوه، سطح قهوه را صاف کرده و کمی فشار دهید. باید پرتافیلتر را تا نقطه پرتافیلتر با قهوه غلیظ پر کنید. اشتباهی که اکثر افراد در این مرحله مرتکب می شوند فشار دادن بیش از حد قهوه با یک دستمال (ابزار کوچکی شبیه آسیاب برای پرس قهوه) است. اگر هنگام تهیه قهوه به قهوه موجود در پرتافیلتر فشار زیادی وارد کنید، عصاره قهوه کثیف و مانند قطره از پرتافیلتر خارج می شود. اگر قهوه شما به درستی غلیظ شده باشد، عصاره قهوه به طور مداوم (به نام دم موش) در هنگام خروج خارج می شود.

مرحله چهارم: مسدود کردن پرتافیلتر

پس از پر کردن فیلتر آن را دوباره در قهوه ساز قرار دهید. حتماً درب فیلتر را کاملاً بچرخانید تا در قهوه ساز قفل شود. از آنجایی که فرآیند تهیه قهوه با دستگاه اسپرسوساز با استفاده از فشار بخار آب انجام می شود، در صورتی که پرتافیلتر به درستی نصب نشده باشد. ممکن است در اثر فشار بخار به بیرون پرتاب شود.

حالا دستگاه را روشن کنید و منتظر بمانید تا نشانگر دستگاه روشن شود. دستگاه های قهوه ساز معمولا دارای دو لامپ هستند، یکی برای تهیه قهوه اسپرسو و دیگری برای تهیه شیر یا فوم برای لاته و کاپوچینو که با تصویر هر کاربرد مشخص می شود. برخی از دستگاه های قهوه ساز دارای دکمه ولوم (دوار) هستند که برای تنظیم چگالی طعم قهوه از سبک تا سنگین استفاده می شود. اگر دستگاه شما دارای چنین دکمه ای است و می خواهید قهوه سبک تری بنوشید باید دکمه را روی حالت Light و اگر قصد نوشیدن قهوه قوی را دارید باید دکمه را روی حالت Strong قرار دهید. متعادل ترین حالت میانگین این دو مقدار است.

طرز تهیه اسپرسو

مرحله 5: شروع به استخراج قهوه اسپرسو کنید

وقتی نشانگر آماده سازی قهوه روشن است دکمه شروع را فشار دهید. حالا بعد از چند ثانیه عصاره قهوه را خواهید دید که از زیر پورتافیلتر خارج می شود. بعد از اینکه مقدار لازم قهوه از پرتافیلتر خارج شد، دکمه را خاموش کرده و منتظر بمانید تا نشانگر آماده سازی شیر روشن شود. در طول فرایند استخراج باید به میزان خروجی عصاره از پرتافیلتر توجه شود. مقدار عصاره به دست آمده باید برابر با یک شات اسپرسو باشد. اگر تعداد شات های اسپرسو را نمی دانید، هنگام استخراج عصاره، بهتر است بدانید که هر زمان عصاره استخراج شده تغییر رنگ داد و غلظت آن کاهش یافت استخراج را متوقف کنید. اگر می خواهید قهوه اسپرسو درست کنید، قهوه شما آماده است و می توانید از آن لذت ببرید.

قهوه اسپرسو را قطعا می توان محبوب ترین و پرمصرف ترین نوشیدنی تهیه شده از قهوه دانست. این قهوه ویژگی ها و ویژگی های خاص خود را دارد و میتوان تهیه آن را یکی از ساده ترین روش های تهیه قهوه تصور کرد، اما با شنیدن نام اسپرسو خیلی ها اولین چیزی که به ذهنشان خطور می کند دستگاه های گران قیمت برای تهیه آن است ، به همین دلیل ممکن است از پختن آن در خانه محروم شوند. اما راه ارزان تری برای تهیه قهوه اسپرسو وجود دارد – از قهوه جوش استفاده کنید. 

قهوه اسپرسو بخرید

پودر قهوه شما باید به شکل آرد باشد، در ماکت کمی درشت تر می شود.

می توانید دو نوع قهوه اسپرسو، یکی آسیاب شده و دیگری پودر آسیاب شده داشته باشید.

اگر در آسیاب کردن خیلی حرفه ای نیستید، توصیه می کنیم از خرید دانه های قهوه خودداری کنید.

سعی کنید قهوه تازه آسیاب شده بخرید، بخرید تا یک ماه دیگر قهوه تمام شود.

طرز تهیه اسپرسو

برندهای خارجی مثل قهوه لاوازا، استارباکس، قهوه ساکوئلا و… چند ماه بعد از تولید وارد ایران میشوند، اگر بتوانید قهوه داخلی معتبر و حرفه ای مانند قهوه مافی بخرید

مواد و ابزار لازم برای تهیه قهوه اسپرسو

روشی که می خواهیم طرز تهیه اسپرسو را به شما آموزش دهیم روش ناپلی است و با آن می توانید مانند ایتالیایی ها اسپرسو درست کنید.

ابتدا موارد زیر را آماده کنید:

پودر قهوه اسپرسو با کیفیت بالا و تازه برشته شده (از قهوه روبوستا معمولا استفاده می شود)

شکلات تلخ

آب سرد

موکاپات

قند

ظرفی برای مخلوط کردن قهوه و شکر

فنجان های کوچک (ترجیحا فنجان های اسپرسو)

اگر تمام موارد بالا را دارید، وقت آن رسیده است که شروع به تهیه یک اسپرسوی عالی با طعم مناسب ایتالیایی کنید.

به این مقاله امتیاز دهید