اگر شما جزو افرادی هستید که به قهوه علاقه دارید و صبح خود را با عطر و طعم قهوه آغاز می کنید پس به خواندن این مقاله ادامه دهید. در این مقاله  قصد داریم که بهترین دستگاه قهوه جوش سه کاپ را معرفی کنیم و همچنین با عملکرد دستگاه قهوه ساز چند کاره نیز آشنا می شوید. در پایان مقاله می توانید بهترین برند قهوه جوش اسپرسو را مشاهده کنید. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. اگر قصد خرید قهوه ساز و قهوه ساز فلاویا را دارید پشنهاد می کنیم به وب سایت flavia.ir مراجعه نمایید.

دستگاه قهوه جوش

دستگا قهوه جوش چیست؟

به طور کلی به دستگاهی که با آن قهوه درست می کنند قهوه جوش می گویند.

انواع دستگاه قهوه جوش

معمولا هر کشوری برای تهیه قهوه روش خاص خود را دارد. به طور مثال در کشور های آمریکایی از قهوه ساز چکه ای قهوه و در ایتالیا از اسپرسوساز ها استفاده می کنند. د کشور های خاورمیانه و ایران نیز بیشتر از قهوه جوش استفاده می شود. در زیر به معرفی چندین نوع دستگاه قهوه جوش می پردازیم.

قهوه جوش ترک در واقع نوعی قوری مخصوص برای درست کردن قهوه ترک می باشد. این قهوه جوش ها با نام ‌های ایبریک و جذوه نیز شناخته شده است. جنس این دستگاه قهوه جوش بیشتر مسی هستند اما انواع برنجی، رویی، نقره‌ای و گاهی طلایی نیز دارد. معمولا نتیجه نهایی این نوع قهوه ساز، قهوه‌ای بسیار عالی با کفی خوش رنگ و زیبا است.

قهوه عربی یکی دیگر از قهوه های پر طرفدار در جهان می باشد. که معمولا روی ذغال و با قهوه جوش مخصوصی به نام دله که غالبا از جنس برنج که طلایی رنگ است تهیه می‌شود. یکی از مواردی که باعث محبوبیت این دستگاه قهوه جوش شده است ظاهر سنتی و منحصر به فرد آن است و چیزی که طعم قهوه عربی را از دیگر انواع قهوه متمایز می‌کند عطر و بوی هل یا میخک در آن است. گروه تولیدی فلاویا با بهره گیری از تجربیات و تخصص مهندسان این حوزه گام بزرگی در عرصه تولید انواع قهوه ساز و سشوار فلاویا برداشته است.

سایفون یک دستگاه قهوه جوش بسیار خاص و فوق العاده زیبا می باشد که این دستگاه از دو حباب شیشه‌ ای روی هم تشکیل شده است و در آن از فشار بخار و خلاء برای تهیه قهوه استفاده می‌شود. قهوه تهیه شده با استفاده از این دستگاه قهوه جوش معمولا قهوه‌ای دمی با غلظت معمولی و طعم و بوی بسیار عالی است.

ویژگی های دستگاه قهوه جوش

  • قهوه جوش ترک معمولا از جنس مس می باشد و بعد از چکش کاری یک دسته بلند به آن متصل می شود. دلیل استفاده از مس در تهیه این قهوه جوش قابلیت آن در انتقال حرارت می باشد و باعث این می شود که به صورت یک قهوه آماده شود.
  • حداقل نسبت قطر کف به دهانه قهوه جوش باید 1.5 به 1 باشد.
  • دستگاه قهوه جوش اندازه های مختلفی دارد قهوه جوش‌هایی به بازار آمده است که از استیل ضد زنگ تهیه شده‌اند و تغییری در مزه و کیفیت قهوه تولید شده به وجود نمی ‌آورند.
  • قهوه جوش باعث ایجاد کف زیادی روی قهوه می شود . همچنین می توان از این نظر کاربرد به شیرجوش نیز اشاره کرد .
  • برای استفاده از جذوه باید آن را بر روی یک سطح داغ مثلا المنت‌های برقی، اجاق‌های برقی یا روی حرارت مستقیم شعله‌های گاز قرار بدهید.

تفاوت شیر جوش و دستگاه قهوه جوش

  • همانطور که می‌دانید دستگاه شیر جوش شبیه دستگاه قهوه جوش است با این تفاوت که مانند جذوه بالای آن باریک و پایینش پهن نیست.
  • معمولا جنس شیر جوش ها از استیل، آلومینیوم یا چدن است که این برای تهیه قهوه ترک مناسب نیست.
  • از کف شیری که در شیر جوش تهیه شده است بیشتر برای کافه لته یا کاپوچینو استفاده می‌کنند.
  • اگر قهوه ترک را در شیرجوش تهیه کنید نمی‌توانید کف کرمی رنگ روی قهوه را ایجاد کنید.
  • طعمی که جذوه به قهوه ترک می‌بخشد به مراتب بهتر از شیرجوش است به همین دلیل توصیه می‌شود در تهیه قهوه ترک از شیر جوش استفاده نکنید.

دستگاه قهوه جوش سه کاپ

یکی از بهترین وسیله های برای تهیه اسپرسو در خانه موکاپات می باشد. که هم ارزان است و هم روی گاز می توان از آن استفاده نمود. به وسیله این دستگاه می توانید در عرض 10 دقیقه قهوه آماده کنید. در دستگاه قهوه جوش سه کاپ می توانید برای هر بار استفاده سه فنجان قهوه درست کنید معمولا جنس این موکاپات ها آلومینیومی می باشد.

موکاپات از سه بخش اصلی تشکیل شده است.  محفظه زیرین آن که با آب پر شده است. محفظه میانی که محل ریختن پودر قهوه است و محفظه فوقانی عصاره قهوه در آن ریخته می شود. آب در محفظه بسته زیرین داغ می ‌شود و به ‌دلیل ایجاد فشار بخار به ‌سمت بالا حرکت می‌کند و از مسیر قیفی‌شکلی به محفظه میانی وارد می ‌شود. محفظه میانی فیلتردار است و باید با پودر قهوه پر شود. عصاره قهوه سپس از مسیری لوله ‌ای به محفظه خالی فوقانی می‌ ریزد.

دستگاه قهوه جوش

در زمان خرید قهوه جوش سه کاپ به برند و محل ساخت آن توجه کنید. هنوز هم برند بیالِتی اولین شرکت تولید کننده از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد.

ظرفیت؛ چند کاپ؟ دقت داشته باشید که در هنگام خرید قهوه جوش سه کاپ به ظریفت آن توجه داشته باشید  و این که منظور از کاپ شات های کوچک اسپرسو خوری است و نه قهوه خوری بزرگ.

جنس؛ آلومینیوم یا استیل؟ موکا پات‌های آلومینیومی ارزان تر هستند ولی به شیکی موکاپات استیل نیستند، اگر موکا پات‌ آلومینیومی طبق دستورالعمل های لازم تمیز نشوند، روی طعم قهوه اثر می‌ گذارند . برای شست‌ و شوی این جنس موکاپات ها نباید از مواد شوینده یا اسکاچ زبر استفاده کنید. موکاپات‌ استیل گران ‌تر هستند و جلوه آنها نیز بیشتر می باشد. دوام بالاتری نیز دارند و به این دلیل که برخلاف آلومینیوم متخلخل نیست به مرور زمان بر طعم قهوه تاثیر کمتری می گذارد.

دستگاه قهوه ساز چند کاره

در دستگاه قهوه ساز چند کاره قابلیت تهیه چند نوع قهوه مانند فرانسه، کاپوچینو، اسپرسو را دارد. ظرفیت این دستگاه ها نیز معمولا بالا می باشد و برای تعداد افراد بیشتری نیز تهیه می شود. این دستگاه قهوه ساز چند کاره معمولا قابلیت تولید کف شیر و آب جوش نیز را دار هستند.

به طور مثال اسپرسوساز دلونگی مدل BCO420 تمامی این قابلیت ها را دارا بوده  و هم چنین در ساخت آن از دو نازل خروجی اسپرسو استفاده می شود و دارای سینی چکه گیر و سیستم نگه دارنده قهوه نیز می باشد.  از سایر مشخصات مفید دیگر این دستگاه می توان به مجهز بودن به فیلتر آب، نشان گر سطح آب، قابلیت تولید کف شیر، فشار بخار 15 بار، دارای بویلر (اسپرسو)از جنس استیل ضدزنگ، قوری شیشه‌ای مدرج مقاوم در برابر حرارت و … اشاره نمود. نکته مثبت این دستگاه امکان تهیه دو نوع قهوه اسپرسو و فرانسه به طور همزمان به دلیل داشتن دو مخزن جداگانه قهوه است.

قهوه ساز فیلتری چگونه عمل می کند؟

در دستگاه قهوه ساز چند کاره فیلتری به این صورت که در ابتدا قهوه پودر شده را داخل فیلتر کاغذی یا فلزی ریخته و سپس آن را درون قیف دستگاه می گذاریم پس از این مرحله آب سرد در مخزن آب دستگاه می ریزیم که پس از روشن کردن دستگاه و رسیدن به نقطه جوش مستقیما به درون قیف هدایت می شود. معمولا در قسمت خروجی این دستگاه ها یک قوری شیشه‌ای یا سرامیکی قرار دارد که پس از ریخته شدن آب جوش بر روی قهوه آسیاب شده، قهوه آماده شده درون آن ریخته می‌شود ،پس از اتمام کار دستگاه قهوه آماده است میتوانید به اندازه مورد نیاز درون لیوان یا فنجان خود بریزید و آن را سرو کنید.

دستگاه های اسپرسوساز معمولی یا قهوه‌ جوش

این قهوه سازها چند قسمت برای نگهداری آب و قهوه دارند و در این نوع قهوه ساز ها از فشار بخار قوی برای دم کردن قهوه استفاده می شود.

انواع قهوه ساز

کمکس (chemex)؛ بیشتر شبیه به یک اثر هنری است تا قهوه ساز، طوری که برخی افراد از آن برای دکوراسیون خانه یا کافی‌شاپ استفاده می‌کنند. این قهوه ساز از اوایل  سال 2000 بسیار محبوب شد و در اغلب کافه ها می ‌توان یکی از آن‌ ها را دید. قهوه ‌ای که با استفاده از این قهوه ساز تولید می‌شود یک قهوه نسل سومی است.

دستگاه قهوه جوش

فرنچ پرس؛ انواع مختلفی از این قهوه ساز در بازار وجود دارد با توجه تفاوت ظاهری  اما قهوه بدست آمده از این قهوه ساز یکی است .

دستگاه‌ های اسپرسو ساز انواع مختلفی دارند در نگاه اول گران قیمت به نظر می آیند اما هزینه کردن برای خرید یکی از آن‌ ها در واقع صرفه‌ جویی در هزینه‌ ها محسوب می شود به این دلیل که علاوه بر این که شما را از پرداخت روزانه پول برای خوردن قهوه در کافی ‌شاپ ‌ها خلاص می‌کند، سرعت بالایی دارند و شما را در زمان اندکی به قهوه با کیفیت و خوش طعم می‌رساند.

طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش اسپرسو یا قهوه جوش روگازی موکاپات

در ابتدا دستگاه را باز می کنید و محفظه پودر قهوه را از محفظه آب جدا می کنید سپس مقداری آب درون محفظه آب می ریزید. بهتر است که از آب 50 درجه استفاده کنید تا قهوه زودتر آماده شود. حال در محفظه پودرقهوه نیز پر از پودر قهوه می کنید و با انگشت آن را صاف می کنید. سپس محفظه پودر قهوه را سر جای خود قرار می دهید و موکاپات یا قهوه جوش اسپرسو را محکم می بندید. قهوه جوش اسپرسو را روی گاز قرار می دهید ومنتظر می مانید تا قهوه از لوله خروجی خارج شود و درون محفظه قهوه بریزد. قبل از اینکه رنگ قهوه خروجی از کرم روشن کم رنگ تر شود شعله را خاموش کنید چون حرارت زیاد از حد باعث می شود قهوه بیشار عصاره گیری کند . بهتر است شعله گاز نیز ملایم باشد.

اگر به تازگی موکاپات خریداری نموده اید حتما آن را قبل از مصرف خوب شستشو دهید. حتما قبل از ریختن قهوه در فنجان آن را به دمای قهوه نزدیک کنید تا قهوه دچار شوک نشود و طعم بدی به خود نگیرد.قبل از خرید قهوه به درجه آسیاب قهوه اسپرسو توجه داشته باشید. بعد از تهیه قهوه جوش سریع آن را مصرف کنید به این دلیل که  بعد از سرد شدن قهوه، ترکیبات شیمیایی تغییر می‌کند و خواص اصلی آن از بین می‌رود. پس از هر بار استفاده از قهوه با قهوه جوش اسپرسو حتما آن را بشوید تا قهوه در آن رسوب نکند. برای شستن موکاپات از مایع ظرفشویی استفاده نکنید. چراکه هم عمر دستگاه شما را پایین می آورند و هم مواد شیمیایی آن طعم قهوه را خراب می کند.

جمع بندی

در این مقاله قصد داشتیم که بهترین دستگاه قهوه جوش را به شما معرف کنیم. همچنین با قهوه جوش سه کاپ یا موکاپات های سه نفره نیز آشنا شدید. در اخر اطلاعات کافی در مورد انواع دستگاه قهوه ساز چند کاره و دستگاه اسپرسو ساز نیز کسب نموده اید. از این که تا انتها با ما بوده اید سپاسگذاریم.

به این مقاله امتیاز دهید