دستگاه اسپرسوساز دستی مهم ترین و تاثیرگذار ترین بخش درست کردن یک قهوه اسپرسو می‌باشد. قهوه اسپرسو در کنار فواید زیادی که دارد، چون سرشار از کافئین است کمک ویژه‌ای به رفع خستگی و باعث تولید انرژی می‌شود به همین جهت که اسپرسو موجب تولید انرژی و شادی می‌شود طرفداران زیادی نیز دارد. در 10 سال اخیر طرفداران قهوه اسپرسو روزانه افزایش یافته‌اند و کیفیت آن نیز به مراتب بهتر شده است. اسپرسو پایه بسیاری از نوشیدنی‌ها از جمله کاپوچینو، لاته، ماکیاتو و… است که با استفاده از دانه‌های قهوه یا پودر قهوه آماده می‌شود و درست کردن قهوه اسپرسو نه تنها نیازمند یک پودر قهوه مناسب است، بلکه به یک دستگاه اسپرسوساز دستی یا برقی ایده‌آل نیاز دارد. اگر قصد خرید قهوه ساز و قهوه ساز فلاویا را دارید پشنهاد می کنیم به وب سایت flavia.ir مراجعه نمایید.

دستگاه اسپرسوساز دستی

نحوه کار با دستگاه اسپرسوساز دستی

طرز تهیه اسپرسو به روش ناپلی نیازمند پودر قهوه با کیفیت، شکلات تلخ، آب سرد، موکاپات و شکر می‌باشد. برای درست کردن قهوه با دستگاه اسپرسوساز دستی باید آسیاب دانه‌های قهوه نسبت به دانه‌های آسیاب قهوه اسپرسوساز‌های برقی درشت‌تر باشد، پس اگر قهوه را هنوز آسیاب نکرده‌اید درجه دستگاه آسیاب را روی موکوپات تنظیم کنید. در اولین مرحله موکوپات را تا جایی که علامت زده شده پر کنید.  در صورتی که خطی درج نشده باشد ظرف را زیر سوپاپ با آب پر نمایید. دقت کنید موقع پر کردن ظرف آب از صافی نشت نکند، زیرا موجب آبکی شدن قهوه می‌شود سپس در سبدی که برای قهوه در نظر گرفته شده با دقت قهوه بریزید که قهوه ار لبه‌های آن بیرون نزند و قهوه را نباید بیش از اندازه ظرفیت سبد مورد استفاده قرارداد. همچنین نباید آن‌را زیاد فشرده کرد زیرا مانع ورود آب می‌شود. برند فلاویا یکی از نوپاترین برندهای تولید لوازم خانگی در ایران به شمار می رود که موفق به تولید محصولات متنوع و باکیفیت هم چون سشوار فلاویا و انواع قهوه ساز در کشور شده است.

قسمت بالایی که محفظه دستگاه اسپرسوساز دستی است را به صورت کاملا سفت و محکم ببندید و موکوپات را روی حرارت بسیار کم قرار دهید. بدین ترتیب قهوه در حرارت کم بهتر دم می‌کشد. با گذشت 3 الی 5 دقیقه داخل سبد به صورت آرام و یکنواخت داخل محفظه قرار می‌گیرد. پس از گذشتن چند دقیقه، قهوه شروع به پاشیدن می‌کند و باید موکوپات را از روی حرارت بردارید. حال که در ظرف مخصوصی که برای مخلوط در نظر گرفته‌‍اید به اندازه یک قاشق چایی خوری شکر بریزید. به آرامی به محض آماده شدن اسپرسو مقدار کمی از آن‌را به شکر اضافه کنید و ترکیب کنید تا کرم ایجاد شود و اگر احساس می‌کنید مخلوط خشک است، دوباره مقدار کمی اسپرسو به آن اضافه کنید و مخلوط کنید. آنقدر این ترکیب را مخلوط منید تا کف ایجاد شود و زمانی‌که به طور کامل مخلوط شد دوباره مقداری اسپرسو به آن اضافه کنید و به همین ترتیب ادامه دهید. تمامی قهوه درون دستگاه اسپرسوساز دستی را با مخلوط حل کنید.

انواع دستگاه اسپرسوساز دستی

دستگاه اسپرسوساز دستی انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • اسپرسوساز دستی پمپی
  • اسپرسوساز اجاقی یا موکاپات
  • اسپرسوساز برقی

نحوه کار با دستگاه اسپرسوساز دستی پمپی برای دوست­داران قهوه بسیار گزینه مناسبی است، ولی کار کردن با این دستگاه آنقدر­ها هم آسان نیست. روش استفاده این دستگاه به این صورت است که باید قهوه را به صورت آسیاب شده آماده کنید و به وسیله اهرمی که در این دستگاه تعبیه شده آن‌را فشار دهد. در این نوع دستگاه قهوه شما فورا در مدت زمان 2دقیقه آماده می‌گردد. دستگاه اسپرسوساز دستی برقی به دو دسته اسپرسوساز کاملا اتوماتیک و نیمه­اتوماتیک تقسیم می‌گردد. در اسپرسوساز های اتوماتیک تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که پودر قهوه را همراه مقداری آب در مخزن تعبیه شده بریزید و مقداری صبر کنید. به همین سادگی قهوه شما آماده نوشیدن است. برای اسپرسوسازهای نیمه­اتوماتیک بخشی از کار را مثل خورد کردن قهوه، باید به‌صورت دستی انجام دهید.

دستگاه اسپرسوساز دستی استیل که به آن موکوپات یا قوری قهوه ساز­ می­گویند، یکی از اصولی ترین دستگاه­های اسپرسوساز است. طرز تهیه قهوه با این دستگاه به این صورت است که در مخزن قسسمت پایین آن آب به جوش می­آید، سپس بخار آب به مخزن بالایی رفته و از پودر قهوه عبور می­کند و عصاره قهوه مانند تقطیر همراه با آب وارد مخزن می‌شود و فرآیند دم کرن قهوه شکل می‌گیرد.

تاریخچه قهوه و دستگاه اسپرسوساز دستی

 قرن نوزدهم قرن بخار بود و همزمان با نوآوری‌های انقلاب صنعتی اروپا دستگاه قهوه ساز و اسپرسوساز دستی در ایتالیا اختراع شد. قبل از آن قهوه اسپرسو وجود نداشت، اولین دستگاه‌های اسپرسوساز با بخار آب کار می‌کردند و از آن‌جایی که قهوه باید در دمای کمتر از 90 الی 96 درجه سانتی گراد عصاره‌گیری شود، دستگاه‌های اولیه قهوه ساز، قهوه‌هایی با طعم نامطلوب تولید می‌کردند. در این نوع دستگاه اسپرسو ساز دستی قهوه با بخار آب تماسی نداشت، فشار بخار آب از بالای دیگ آب را از درون قهوه آسیب شده عبور می‌داد. گرچه با گذشت زمان و ارتقاء این دستگاه طعم و کیفیت قهوه اسپرسو افزایش یافت. در سال 1946اولین دستگاه مفید قهوه‌ساز توسط کرمونسی تولید شد، که در این دستگاه برای انتقال پودر قهوه از پیستون دستی استفاده می‌شد و اسم این اهرم باریستا نام داشت.کرمونسی قبل از ساخت و تکمیل این دستگاه درگذشت و آشیل گاگیا پس از او به ساخت این دستگاه و تحقیقات قبلی کرمونسی ادامه داد و دستگاه اسپرسو ساز دستی که امروزه در سراسر جهان می‌بینیم تکمیل شده وسیله مورد نظر است.

نوشیدن قهوه اسپرسوساز دستی

در برخی از کافی شاپ‌ها اسپرسو طعم بسیار تلخی دارد و افراد تلخ بودن زننده اسپرسو را جزء ویژگی‌های آن می‌دانند. در صورتی که بیش از حد مجاز از قهوه برای تولید اسپرسو استفاده می‌شود و این‌چنین موجب تپش قلب می‌گردد. ایتالیایی‌ها بر این باور هستند که در خوردن قهوه اسپرسو باید جدی بود و نباید اجازه داد هر نوع نوشیدنی را به اسم قهوه اسپرسو سرو کرد، زیرا تلخ و زننده بودن طعم اسپرسو نشانگر عدم کیقیت تولید آن و مسلط نبودن به دستگاه اسپرسوساز است.

دستگاه اسپرسوساز دستی

نکته‌ای که در نوشیدن اسپرسو بسیار اهمیت دارد این است که، بلافاصله بعد از تهیه آن نوشیده شود زیرا کرما روی اسپرسو مانند یک لایه محافظتی عمل می‌کند و اجازه نمی‌دهد عطر و بوی اسپرسو از بین برود. از آن‌جایی که کف یا همان کرما روی اسپرسو خیلی سریع از بین می‌رود ایتالیایی‌ها ترجیح می‌دهند در خانه خود و با دستگاه اسپرسوساز دستی، اسپرسو را آماده کنند.

برای نوشیدن اسپرسو می‌توانید مقداری شیر به آن اضافه کنید و اسپرسو ماکیاتو را صرف کنید. البته توصیه می‌شود این کار را قبل از ساعت 11صبح و به عنوان صبحانه انجام دهید، زیرا ایتالیایی‌ها برای نوشیدن اسپرسو جزء صبح‌ها از شیر استفاده نمی‌کنند و این کار برای آن‌ها موجب تمسخر است. در کل نوشیدن اسپرسو در ایتالیا بخشی از زندگی روزمره ایتالیایی‌ها است و در اکثر خانه­های آن‌ها دستگاه اسپرسوساز دستی وجود دارد.

فواید نوشیدن قهوه اسپرسو

تحقیقات نشان داده است که نوشیدن قهوه اسپرسو به تقویت حافظه بلند مدت کمک می‌کند هم‌چنین می‌تواند برای یادآوری و استفاده از اطلاعات مفید باشد. تهیه پودر قهوه مناسب و دستگاه اسپرسوساز دستی ایده­آل در تهیه یک قهوه مفید بی‌تاثیر نیست. نوشیدن قهوه اسپرسو موجب تولید دوپامین در مغز می‌گردد. در نتیجه برروی کارایی و بازدهی مغز تاثیر‌ مستقیمی می‌گذارد. قهوه اسپرسو حاوی انواع آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد و از بروز  انواع بیماری جلوگیری می‌کند. از آن‌جایی که نوشیدن اسپرسو موجب افزایش آدرنالین در بدن می‌شود در این بین، نیز می‌تواند سطح ایمنی بدن را افزایش دهد و در انجام فعالیت‌های فیزیکی به شما کمک می‌کند. نوشیدن اسپرسو خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی را تا میزان چشم‌گیری کاهش می‌دهد و به کاهش وزن نیز کمک می‌کند، به خصوص اگر نیم ساعت قبل از تمرین مقداری اسپرسو صرف شود.

اگر مشکلات گوارشی دارید نوشیدن قهوه اسپرسو توصیه می‌شود زیرا نوشیدن اسپرسو به صورت روزانه حالت‌های نفخ و دل درد را از بین می‌برد و خاصیت ضد التهابی دارد. اسپرسو خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و انتخاب معقولانه‌ای برای افرادی که قند بالایی دارند به شمار می‎آید. به این دلیل که اسپرسو را می‌توان بدون اضافه کردن خامه یا شکر مصرف کرد. درست کردن قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز دستی و یا برقی بسیار ساده است. پیشنهاد می‌شود یک دستگاه اسپرسوساز دستی را تهیه کنید و به صورت روزانه قهوه میل کنید.

انواع قهوه اسپرسو

اسپرسو با قهوه‌های دیگر متفاوت است، زیرا در دم کردن قهوه های دیگر مقداری آب را مستقیما روی پودر قهوه می‌ریزند و با حرارت ملایم دم می‌کنند، ولی در تهیه قهوه اسپرسو قهوه در محفظه مخصوص آن در دستگاه اسپرسوساز دستی قرار می‌گیرد و آب داغ به‌صورت قطره‌ای از روی پودر قهوه عبور می‌کند. بنابراین غلظت اسپرسو نسبت به سایر قهوه‌ها بیشتر است.

دستگاه اسپرسوساز دستی

اسپرسو دبل یا دوپیو

دبل اسپرسو همان اسپرسو ساده است، ولی همان‌طور که از اسم آن پیداست به جای یک شات قهوه در آن از 2شات قهوه استفاده می‌شود.

ماکیاتو

شورت ماکیاتو یا همان ماکیاتو کوتاه از یک شات قهوه اسپرسو به اضافه یک لایه نازک فم با شیر تشکیل شده. لانگ ماکیاتو یا همان ماکیاتو بلند با ماکیاتو کوتاه تفاوتی ندارد، فقط مقدار اسپرسوی آن 2برابر است. ممکن است در ماکیاتو فوم و شیر مانند یک لکه روی اسپرسو باشند یا ماکیاتو از 3بخش جدا فم، شیر و اسپرسو تشکیل شده باشد.

ریسترتو

همان اسپرسویی است که با مقدار آب کمتری دم کشیده شده و غلیظ‌تر است.

آمریکانو

آمریکانو قهوه اسپرسو به سبک آمیکایی است و برای تهیه آن به یک شات قهوه اسپرسو 180میلی لیتر آب اضافه می‌کنند.

کافه لاته

لاته به معنای شیر است، کافه لاته از ترکیب اسپرسو با نسبت شیر زیادی آماده می‌شود و کف زیادی دارد.

کاپوچینو

کاپوچتنو به لاته شباهت دارد با این تفاوت که شیر کف داده شده کاپوچینو از لاته بیشتر است و معمولا با پودر کاکائو تزیین می‌شود.

فلت وایت

بیشتر در استرالیا و نیوزلند سرو می‌شود و در تهیه آن شیر بخار داده شده را بدون کف روی یک شات اسپرسو می‌ریزند.

پیکولولاته

همان کافه لاته است که در دستگاه اسپرسوساز دستی یا برقی آماده می‌شود و به دلیل داشتن شیر تلخی آن کمتر است.

موکا

برای تهیه موکا یک شات اسپرسو به علاوه سیروپ شکلات و شیر بخار داده شده استفاده می‌شود و آن را با خامه تزیین می‌کنند.

آفوگاتو

آفوگاتو همان اسپرسو است که به آن یک اسکوپ بستنی اضافه می‌کنند.

جمع بندی

قهوه اسپرسو تاریخچه بلندی دارد و برای تهیه آن با دستگاه اسپرسوساز دستی تا نحوه نوشیدن آن آداب و رسوم خاصی وجود دارد که برای اروپایی­ها به ویژه ایتالیایی‌ها اهمیت خاصی دارد. قهوه اسپرسو نه تنها بسیار لذیذ است، بلکه دارای خواص و فواید بسیار زیادی برای بدن است که با مصرف اصولی آن می‌توان از انواع مختلف بیمایر جلوگیری به عمل آورد. سطح انرژی روزانه خود را با خوردن قهوه اسپرسو تأمین کنید.دستگاه اسپرسوساز دستی انواع متفاوتی را در جنس‌های متفاوت تولید می‌کند و روانه بازار می‌کند. با توجه به محدوده انتخاب و سلیقه شما  به راحتی می‌توان انواع دستگاه اسپرسوسازهای دستی را با قیمت مناسب برآورد کرد و از یک فروشگاه اینترنتی معتبر خریداری نمود. امروزه خرید انلاین یک خرید کاملا مقرون به صرفه ایت که نباید مزیت ‌های آن‌ را نادیده گرفت. توصیه ما به شما مشاوره با کارشناسان ماهر سایت است که شما را برای یک خرید مناسب آماده کنند.

به این مقاله امتیاز دهید