دانه قهوه علاوه بر اینکه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان بعد از آب را به وجود می آورد، تبدیل به بخشی از فرهنگ و هنر نیز شده است. جالب است بدانید که بسیاری از کشور ها به خصوص کشور های حاشیه خلیج فارس سرو قهوه برای مهمانان خود و یا خانواده خود را طبق نوعی فرهنگ و آداب و رسوم خاص انجام می دهند. در کنار انواع سنت های به جا مانده به لطف قهوه جالب است بدانید که آماده سازی قهوه خود یک هنر به حساب می آید و افراد برای باریستا شدن مدت زمان زیادی را صرف یادگیری و تمرین و مطالعه می کنند. قهوه نه تنها بر اساس گونه ها و نژاد های گیاهی خود بلکه بر اساس شیوه آماده سازی به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود. طعم و بوی قهوه می تواند با توجه به ترکیباتی که در کنار آن استفاده می شود و همین طور با توجه به روشی که برای آماده سازی آن مورد استفاده واقع می شود، دست خوش تغییرات بسیار زیادی شود. اسپرسو یکی از شیوه های محبوب آماده سازی قهوه است که با توجه به طعم سنگین خود تنها سلیقه های خاص را به سمت خود جلب می کند. در ادامه این متن بیشتر با انواع قهوه اسپرسو آشنا خواهید شد. اگر قصد خرید قهوه ساز و قهوه ساز فلاویا را دارید پشنهاد می کنیم به وب سایت flavia.ir مراجعه نمایید.

انواع قهوه اسپرسو

معرفی قهوه عربیکا

در تهیه قهوه اسپرسو بیشتر از اینکه نوع دانه های قهوه مهم و تاثیر گذار باشند، شیوه درست کردن آن مهم است. عربیکا یکی از دانه های بسیار محبوب و پر طرفدار قهوه است که به وفور کشت می شود و در دسترس قرار می گیرد. شما می توانید با توجه به سلیقه خود از دانه های عربیکا، بروستا و یا سایر دانه ها استفاده کنید. بسیاری از افراد نیز ترجیح می دهند به جای بسنده کردن به استفاده از تنها یک نوع دانه قهوه، از نسبت ترکیبی آن ها استفاده نمایند. با وجود تمام این ها می توان گفت با توجه به کافئین دانه عربیکا و ویژگی های ویژه آن افراد حرفه ای از عربیکا برای آماده سازی اسپرسو، قهوه ترک و یا فرانسه به شکل ویژه استفاده می کنند.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

فرمول آماده سازی قهوه اسپرسو بسیار ساده است. برای آماده سازی اسپرسو، آبی را که دمایی نزدیک به نقطه جوش دارد را با فشار از پودر قهوه رد می کنند. این فرایند چیزی حدود 25 ثانیه زمان خواهد برد و در نهایت به شما حجمی برابر با 25 تا 30 میلی لیتر اسپرسو تحویل خواهد داد. این حجم از اسپرسو به اصطلاح تک شات یا سینگل نامیده می شود. اغلب اسپرسو را به شکل تک شات یا دو شات به کمک دستگاه اسپرسو ساز آماده می کنند. قهوه اسپرسو کافئین بسیار زیادی را شامل می شود و از آن به عنوان پایه ای برای سایر نوشیدنی های دیگر نیز استفاده می شود. آیتم هایی مانند آفوگاتو، ماکیاتو، کاپوچینو، لاته آرت، کورتادو، کن پانا، موکا، لانگ بلک، لانگو، آمریکانو، ریسترتو و… به کمک تک شات یا دبل شات های اسپرسو با ترکیب شیر و شکلات و خامه و… آماده سازی می شوند.

قهوه اسپرسو در ایران

برند های مختلفی هستند که در بسته بندی های مشخص پودر قهوه مناسب اسپرسو را به فروش می رساند. پودر های قهوه اسپرسو فرایند آماده سازی مشخص خود را خواهند داشت. مهم ترین ویژگی این پودر ها درجه روست مدیوم دارک برای پودر قهوه است. قهوه مخصوص به اسپرسو بایستی بیشتر از سایر پودر های قهوه به اصطلاح روست می شده باشد. این اصطلاحات مربوط به فرایند های آماده سازی پودر قهوه می شود. اگر خود شخصا پودر قهوه خود را آماده سازی می کنید مهم است به این نکته دقت کنید.

انواع قهوه اسپرسو

انواع پودر قهوه اسپرسو

روش تهیه اسپرسو در همه جای دنیا یکسان است اما نتیجه و طعم نهایی هیچ وقت یکسان نخواهد بود. افراد با توجه به سلیقه خود از پودر قهوه های اسپرسو برند های مختلف استفاده می کنند. هر برند برای خود ترکیبات مشخص و فراوری سازی مشخصی خواهد داشت که این نکته عمیقا طعم نهایی را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر هیچ یک از برند های بازار نمی تواند آن طعم و خواص مدنظر شما را تامین کند می توانید به سراغ ایجاد ترکیب شخصی بروید. با مشخص کردن نیاز خود مانند درصد کافئین و همچنین مشخص کردن استفاده خود از اسپرسو و کمی ازمون و خطا می توانید ترکیب اختصاصی خود را آماده کنید.

آشنایی با برند قهوه اسپرسو

برند های محبوب زیادی مانند Lavazza Super Crema و ایلی و بن مانواز محبوب ترین برند هایی هستند که قهوه مخصوص اسپرسو را تولید می کنند و بالطبع قیمت بالاتری را نیز شامل می شوند. دیگر برند هایی مانند استارباکس نیز موجود هستند. با توجه به نکته ای که پیش تر گفتیم، انتخاب بهترین برند بستگی به نظر شخصی شما خواهد داشت. هر شخص بر اساس ذائقه خود ترکیب متفاوتی را می پسندد و همین نکته اختلاف نظر در مشخص کردن بهترین برند را به وجود می آورد.

جمع بندی

اسپرسو یکی از شیوه های آماده سازی قهوه به کمک آب نزدیک به جوش و فشار است که در مدت 25 ثانیه نتیجه ای لذت بخش را به شما ارائه می دهد. انواع قهوه اسپرسو با توجه به نوع دانه ها، ترکیب پودر قهوه و مهارت آماده سازی مشخص می شود. سلیقه هر شخص می تواند بهترین پودر قهوه اسپرسو را مشخص کند با این وجود ترجیحاتی مانند استفاده از دانه های عربیکا یا روست شده مدیوم دارک وجود دارد. اسپرسو به شکل تک شات یا دبل شات سرو می شود و می تواند خود به عنوان پایه ای برای نوشیدنی های متنوع دیگر باشد.

به این مقاله امتیاز دهید