قهوه یک نوشیدنی محبوب و پر از فواید مختلف برای بدن است که می­تواند شروع یک روز پر از انرژی به شما کمک کند. در سراسر جهان ترکیبات مختلف و روش ­های دم کردن مختلفی وجود دارد تا همه افراد متناسب با ذائقه ­شان بتوانند از نوشیدن آن لذت ببرند. قهوه هاوس یا همان قهوه هوس بلند یکی از این ترکیبات است که قصد داریم در این مطلب به آن اشاره کنیم و در مورد اصول ترکیبات قهوه صحبت کنیم. اگر قصد خرید قهوه ساز و قهوه ساز فلاویا را دارید پشنهاد می کنیم به وب سایت مراجعه نمایید.

 قهوه هاوس

منظور از قهوه هاوس چیست؟

همانطور که گفته شد قهوه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می­ گیرد و صنعت تولید این محصول از تولید تا فرآوری و نحوه توزیع پیشرفت­های چشمگیری داشت است. در نتیجه ترکیبات متعددی به بازار عرضه می­شود ازجمله قهوه فوری، کافی میکس، قهوه مناسب صبحانه یا همان breakfast blend، قهوه هاوس و غیره که هرکدام طرفداران خاص خود را دارد. اما منظور از ترکیب قهوه در واقع به نوع دانه­های قهوه، شیوه برشته کردن آن و میزان ترکیب آنها وابسته است که باعث می­شود هر ترکیب طعم و عطر خاص خود را داشته باشد و نمی­توان گفت که چه چیزی دقیقا باعث خوش طعمی یک ترکیب می­شود. قهوه هاوس نیز یکی از این ترکیبات است که همانطور که از نام آن مشخص است یک قهوه­ی ترکیبی است.

ترکیب یا blend  کردن قهوه

قبل از اینکه به بررسی قهوه هاوس بپردازیم بهتر است اول بدانیم ترکیب کردن قهوه به چه منظوری صورت می­گیرد. قهوه در تمام نقاط با زائقه های مختلف نوشیده می­شود بنابراین استفاده از یک دانه برای تهیه آن شاید نتواند سازگاری لازم برای همه­ی افراد را فراهم کند. از طرفی گاهی متناسب با نیاز فرد ممکن است قهوه با وِزگی خاصی مد نظر باشد به عنوان مثال قهوه با کافئین بیشتر یا طعم تلخ یا سبک­تر. بنابراین صنایع بزرگ قهوه به ارائه محصولات ترکیبی با نام­های مختلف روی آورده اند. از طرفی بند کردن قهوه یکی از مهارت­های شخصی به حساب می­آید که حتی نحوه­ی دم کردن آن حائز اهمیت است و شاید یکی از شگردهای یک متخصص قهوه باشد

اصول ترکیب قهوه هاوس

ترکیب قهوه در نتیجه ترکیب دو دانه عربیکا و روبوستا برای تولید طعم و قدرت مختلف قهوه است. استاندارد خاصی برای این ترکیب وجود ندارد اما برای تعریف یک قهوه هاوس بلند ، ابتدا باید اجزای اساسی ترکیب  قهوه را بررسی کنیم:

نوع دانه قهوه هاوس

اولین شرط تهیه یک ترکیب عالی شناختن دانه­ها قهوه و ویژگی های هرکدام است. به طور کلی دو دسته دانه قهوه موجود است، عربیکا و وروبوستا. دانه عربیکا طعم ملایم و نزدیک به ترشیدارد اما دانه روبوستا تلخ­تر و حاوی کافئین بیشتری است. از طرفی خاستگاه پرورش دانه در طعم  عطر آن موثر است به عنوان مثال قهوه برزیل، مکزیک و پرو شیرین­تر هستند و دان قهوه کنیا و اتیوپی نزدیک به طعم میوه مانند شاتوت یا مرکبات است.

رست یا برشته کردن قهوه هاوس

میزان رست دانه قهوه یکی از مهمترین عواملی در طعم و عطر قهوه است. به طور کلی دو روش برای ترکیب وجود دارد؛

  1. ترکیب دانه­ ها بعد از برشته کردن

از آنجا که  هر دانه­ی قهوه خصوصیات و ویژگی­های مختلفی دارد و در درجه رست مختلف ویژگی مختلفی را از بروز می­دهد بهتر است دانه­ها جداگانه برشته و سپس ترکیب شود.

  1. ترکیب کردن دان سبز قهوه قبل از برشته کردن

در این روش ابتدا دانه­ های قهوه سبز را  با هم ترکیب  و سپس برشته می­کنند. ازمزایای این روش سهولت آن است اما  ممکن است ترکیب حاصل دارای قهوه‌ با اندازه، تراکم و میزان رطوبت متفاوت باشد که بر رایحه‌ی قهوه تاثیر خواهد گذاشت.

 قهوه هاوس

در مورد برشته کردن بهتر است بدانید که 3 نوع قهوه برشته داریم:

لایت رست

دارای رنگ  قهوه ای روشن، مزه سبک  و سطح اسیدیته  مشخص و ترش است. بافت آن خشک و  دانه­ها بدون روغن هستند و مقدار کافئین بالایی دارد.

رست مدیوم

دارای رنگ قهوه ای متوسط و طعم و مزه سنگین­تری نسبت به لایت رست دارد. بافت دانه­ها خشک و بدون روغن هستند و میزان اسیدیته رست مدیوم متعادل می­باشد. کافئین کمتری نسبت به لایت رست و کافئین بیشتر نسبت به دارک رست دارد.

رست تیره یا دارک

دراک رست رنگی شبیه به شکلات تلخ و سیاه دارد. مزه­ی آن  تلخ و دودی و سطح دانه­هاروغنی است. دارای ترشی بسیار کم و کافئین اندکی است.

به طور کلی قهوه­ی مورد استفاده برای ترکیب باید مکمل هم باشند، تا طعم و عطر مطبوعی حاصل شود. که البته این کار نیاز به مهارت بسیار بالا دارد.

نحوه دم کردن قهوه هاوس

دم کردن قهوه نیز عامل مهمی در تعیین طعم ها و رایحه آن است. سبک های مختلف دم کردن مزایای متفاوتی دارند که طور مشخص روی نتیجه­ی نهایی اثر می­گذارد.

چه چیزی قهوه هاوس را خاص می کند؟

قهوه هوس بلند در واقع یک نوشیدنی منحصر به فرد و خاص برای یک متخصص یا برند محسوب می­شود و نوع ترکیب دانه­ ها، فرآوری و حتی نوع دم کردن قهوه هاوس مخصوص به خود را دارد. اما در حالت کلی این نوع ترکیب اغلب می توان قابل اعتماد و ساده برشمرد.  ترکیب هاوس یک محصول سازگار و با ارزش تلقی می شوند که می توانید روی آن حساب کنید.

از برندهای معروف در این زمینه برند ماکسول هاوس و پودر قهوه هاوس بلند استارباکس اشاره کرد. قدیمی‌ترین تولیدات استارباکس پودر قهوه هاوس بلند محسوب می‌شود، که نخستین بار در سال ۱۹۷۱ تولید شد. این قهوه دارای عطر و طعم متعادل است. و  در ترکیب ان از قهوه‌ عربیکا کشورهای آمریکای لاتین با درجه روست مدیوم  استفاده شده است که طعم خفیفی از کاکائو و آجیل را دارا می­باشد.

تهیه قهوه به عنوان یک اثر هنری زمانی که با ترکیب کردن همراه باشد شگفت انگیز است.  از  میزان دمای آب گرفته تا نوع قهوه و طعم دهنده و روش دم کردن آن مهارت خاصی را می­طلبد. ترکیب­های قهوه هاوس یکی از ترکیب­ های  بی نظیر هستند که لذت یک نوشیدنی فوق العاده را فراهم می­کنند. در این مقاله تلاش کردیم تا شما  با این ترکیب آشنا کنیم و اصول آن را برایتان شرح دهیم.

به این مقاله امتیاز دهید