قهوه نوشیدنی محبوب و نام آشنایی که این روزها درباره فواید و مضرات آن سخن بسیار هست. در مصرف قهوه مانند هر ماده غذایی دیگری باید حد اعتدال رعایت شود. اما یکی از اصلی ­ترین محل بحث­ها در مورد قهوه تاثیر آن بر روی سیستم بدن مردان و زنان است. در این مطلب ضمن اشاره به تاثیرات مثبت و منفی قهوه بر بدن، در مورد مضرات و فواید قهوه برای مردان به صورت ویژه صحبت خواهیم کرد. اگر قصد خرید قهوه ساز و قهوه ساز فلاویا را دارید پشنهاد می کنیم به وب سایت flavia.ir مراجعه نمایید.

فواید قهوه برای مردان

فواید قهوه تلخ ناشتا

به طور کلی فواید نوشیدن قهوه در ابتدای روز موارد متعددی را در بر می­گیرد، اما لازم به ذکر است زمانی که قهوه به صورت ناشتا مصرف شود، نتایج منفی و مخربی برای سلامت بدن به ارمغان خواهد آورد که در ادامه بررسی می­کنیم. فواید قهوه اول صبح به  موارد زیر می­توان اشاره کرد:

  1. سرحال بودن اول صبح
  2. کاهش درد عضلانی
  3. انرژی زا بودن
  4. آمادگی برای ورزش صبحگاهی
  5. افزایش میزان هشیاری

مضرات مصرف ناشتا قهوه

اما  که اگر همین قهوه صبحگاهی را به صورت ناشتا مصرف کنیم می­تواند نتایج مخربی برای بدن ما به همراه داشته باشد. ازجمله:

  1. افزایش اسید معده و مشکلاتی مانند سوزش در معده، سندرم روده تحریک پذیر و در نتیجه زخم معده
  2. عدم مصرف صبحانه و به دنبال آن کاهش ترشح هورمون سروتننین سبب مشکلات روحی و عصبی می­شود.
  3. باید گفت درست است که با مصرف ناشتا قهوه فرد ممکن است لاغر شود و این یک مزیت محسوب می­شود اما نوشیدن قهوه با شکم خالی موجب نفخ و زخم معده می شود.
  4. دی هیدراته شدن بدن به علت ادرار آور بودن مصرف قهوه تلخ به صورت ناشتا

چه زمانی مصرف قهوه برای مردان و زنان مفید است؟

بدن ما بعد از بیدار شدن از خواب، با ترشح ماده ای به نام کورتیزول انرژی و شادابی لازم برای روز را  بعد از خواب فراهم می­کند.

ساعات ۸ تا ۹ صبح، بین  ۱۲ ظهر تا ۱ بعد‌از‌ظهر و همچنین ساعات 17:30  تا 18:30  عصر  میزان ترشح کورتیزول در بدن و هوشیاری بدن در بالاترین میزان قرار دارد که البته صبح­ها این مقدار حداکثر است. بنابراین با نوشیدن قهوه در این ساعات مقدار انرژی اضافه­ای که از کافئین دریافت می‌شود، هدر می­دهد. گروه تولیدی فلاویا با بهره گیری از تجربیات و تخصص مهندسان این حوزه گام بزرگی در عرصه تولید انواع قهوه ساز و سشوار فلاویا برداشته است.

همچنین بهتر است حداقل ۶ ساعت قبل از خواب کافئین وارد بدن نشود چرا که باعث اختلال در خواب می‌گردد. بنابراین با توجه به موارد گفته شده، بهترین زمان نوشیدن قهوه بین ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر و ۲ بعدازظهر تا 17 عصر است. به طور کلی نوشیدن قهوه صبح انتخاب خوبی است اما زمان نوشیدن آن می­بایست بعد از صبحانه باشد.

مضرات و فواید قهوه برای مردان

در ادامه به بررسی فواید قهوه برای مردان و همینطور مضرات مصرف نادرست آن می­پردازیم.

کاهش خطر برخی از بیماری ها از جمله سرطان کبد، بیماری زوال عقل و کاهش خطر آلزایمر از جمله فواید قابل توجه مصرف قهوه است. یکی دیگر از فواید قهوه برای مردان می توان به  ایجاد نشاط و سرحالی برای مردان پس از گذشت یک روز پرمشغله کاری اشاره کرد.

مردانی که روزی ۳ فنجان یا بیشتر قهوه می نوشیدند در مقایسه با مردانی که قهوه نمی نوشیدند ۵۳ درصد کمتر در معرض سرطان پروستات بودند.

اما مصرف قهوه در مردانی که مبتلا به هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات هستند می‎تواند اثرات مخربی در پی داشته باشد در واقع کافئین سرعت تولید ادرار را بالا می‎برد در نتیجه مثانه زودتر پر می‎شود ودر صورت مشکل قبلی تاثیرات نامطلوبی دارد. علاوه بر این کافئین سبب افزایش حساسیت و انقباض مثانه می‎شود. از طرفی چون کافئین یک تیوگزانتین از خانواده  ترکیبات شیمیایی که شامل تئوبرومین و تئوفیلین است و مثانه را آزرده می‎کند.

ازجمله فواید قهوه برای مردان بهبود اختلال نعوظ است. کسانی که روزانه 85 الی 170 میلی گرم کافیین مصرف می­کنند در مقایسه با آنهایی که صفر تا 7 میلی گرم کافئین مصرف می کنند 42 درصد کمتر به اختلال نعوظ مبتلا می شوند.

درست است که کافئین به بهبود انرژی جنسی و عملکرد اندام‌های جنسی  هم در مردان و هم در زنان  کمک می­کند. اما نتایج مطالعات نشان می­دهد اگر مردان بیش از سه فنجان قهوه در روز مصرف کنند قدرت باروری آن‎ها کاهش می­یابد.

عدم تولید اسپرم سالم و کافی از دلایل ناباروری مردان محسوب می­شود و مصرف زیاد قهوه می‌تواند مانع تولید اسپرم سالم شود. در مردانی که مصرف کافئین زیادی را دارند نسبت به کسانی که کافئین کمتری مصرف می­کنند روند موفقیت آمیز بودن لقاح مصنوعی کمتر رکر شده است. علاوه بر این پزشکان بیان می­کنند در زوج هایی که مرد مصرف کافئین بالایی دارد احتمال تولد نوزاد زنده 19 درصد کمتر بوده است.

مضرات مصرف قهوه برای زنان

اثر مصرف قهوه در بدن زنان و مردان گاهی می‎تواند متفاوت باشد و مصرف آن در زنان مشکلات دیگری به وجود آورد از جمله:

احتمال سرطان خوش‎خیم سینه و افزایش احتمال تولید کیست در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، فیبروم، اندومتریوز، کیست‎های تخم‎دانی و سینه‎.

افزایش خطر حمله قلبی در صورت کند بودن سرعت متابولیسم در بدن زنان

افزایش نرخ ناباروری و احتمال سقط‌جنین، زایمان زودرس و نوزاد کم وزن در صورت مصرف زیاد کافئین در زنان باردار.

جمع بندی

فواید قهوه برای مردان و زنان و همینطور مضرات آن در همین چند موردی که گفته شده خلاصه نمی­گردد. قهوهعلی رغم فایده‌های بسیار زیادی که دارد درصورت نحوه مصرف نادرست می­تواند برای بدن زیان آور باشد. طور کلی حفظ تعادل در مصرف تمام مواد غذای و همچنین در مصرف قهوه ضروری است تا دچار مشکلات عدیده نشویم.

به این مقاله امتیاز دهید