قهوه سبز (green coffee) دانه­ های خام و رست نشده­ی قهوه است که ما معمولا آن را با رنگ قهوه­ای می­ شناسیم. قهوه‌ سبز، طعم تلخ و آشنای قهوه معمول را ندارد و  طعم آن مشابه به دمنوش گیاهی است. قهوه سبز بعت خواص بسیاری مورد توجه قرار گرفته است که  در ادامه این مطلب  قصد داریم درباره انواع آن و عواملی که بر قیمت قهوه سبز اثرگذار هستند صحبت کنیم. با ما همراه باشید. اگر قصد خرید قهوه ساز و قهوه ساز فلاویا را دارید پشنهاد می کنیم به وب سایت مراجعه نمایید.

خواص قهوه‌ سبز

قهوه سبز دم شده، از نظر ظاهری، رنگ، طعم و بو با قهوه رست داده شده متفاوت است. البته به دلیل استخراج کافئین از قهوه سبز، همچنان تا حدی طعم تلخ کافئین را در خود حفظ می ­کند. قهوه سبز  بدلیل برخورداری از مقادیر قابل توجه اسید کلروژنیک، به عنوان یک آنتی اکسیدان در سلامتی بسیار موثر است. همچنین از خواص دیگر آن می­توان به تاثیر در لاغری و کاهش وزن، پیشگیری و درمان سنگ­های کیسه صفرا، کاهش قند خون و فشار خون، سلامت قلب اشاره کرد.

قیمت قهوه سبز

روش استفاده از قهوه سبز

برای دم کردن قهوه سبز یک قاشق غذاخوری از آن را به همراه یک لیوان آب در ظرفی ریخته و روی شعله اجاق گذاشته تا به جوش آید، سپس اجازه دهید با شعله کم به مدت ده الی پانزده دقیقه به آرامی بجوشد.  مایع بدست آمده را از صافی بگذرانید تا تفاله قهوه جدا شده و سرو کنید.

یکی دیگر از راه ­های تهیه قهوه سبز این است که پودر را در ظرف آب ریخته و پس از جوش آمدن، ظرف را از روی شعله برداشته و محلول آب با قهوه سبز را 24 ساعت در ظرف نگه دارید تا  عصاره­گیری قهوه به آرامی انجام شود و پس از آن از صافی گذرانده و میل نمایید. استفاده از قهوه سبز به صورت کپسول راه دیگر مصرف آن است.

انواع قهوه سبز

در سراسر جهان مناطق و کشورهای مختلفی با روش­ های متمایز در زمینه کشت و برداشت قهوه مشغول هستند که در نتیجه انواع قهوه با عطر و طعم ­های متفاوت به بازار ارائه می‌کنند. این مساله در قیمت قهوه سبز نیز بسیار موثر است.

عربیکا یا روبوستا

قهوه در دو نوع روبوستا و عربیکا کشت می­ شود. قهوه عربیکا در مناطق خاصی پرورش یافته و از لحاظ قیمت در مقایسه با قهوه روبوستا گران‌تر است و طعم مطلوب­تری دارد. انواع قهوه­های سبز روبوستا فله شامل ویتنام، اندونزی ap1 ، جاوا و EK ، چری، پی بی (PB) می­باشند. قهوه عربیکا نیز در مقادیر بزرگ خرید و فروش می شوند. انواع قهوه سبز عربیکا که در بازار موجود است عبارتند از:

  • قهوه سبز کلمبیا سوپریمو
  • چین
  • مانسون
  • نیکاراگوئه
  • مکزیک ماراگو
  • برزیل

برای تشخیص قهوه سبز اصل از تقلبی توجه کنید که دانه ­های قهوه عربیکا صاف و تخت، خط وسط دانه قهوه کشیده و کمی انحناء داشته باشد. علاوه براین قهوه اصل رنگی سبز و براق دارد. عطر و طعم قهوه سبز اصل مطبوع و همراه با کمی ترشی است. همچنین قهوه سبز برزیلی اصل نباید به صورت کاملا پودر باشد و دانه­های قهوه قابل تشخیص کوچکی در آن وجود دارد.  برخی از تولید کنندگان با  پودر کردن کامل قهوه سبز  افزودنی­های ارزان قیمتی را به قهوه سبز اضافه می­کنند.

قیمت قهوه سبز

منطقه پرورش قهوه

با شناخت قهوه ­های سبز مناطق مختلف و ویژگی­ های آن در انتخاب قهوه با کیفیت و اصل موفق­تر خواهید بود. دانه­های قهوه سبز آمریکای مرکزی و جنوبی به طعم گلی و مرکبات و تلخی کمتر شهرت دارند. کشور های برتر تولید کننده عبارتند از

مکزیک: دارای قهوه ارگانیک و طعم آجیلی و شکلاتی است.

کاستاریکا: قهوه کاستاریکا برای رست سنگین مناسب اند و دارای با طعم آجیل و مرکبات هستند.

برزیل: قهوه­ های برزیل غالبا شیرین و با طعم شکلات و آجیلی هستند.

قهوه­های تولید شده در شرق افریقا به دلیل آب و هوای خشک، دارای طعمی متمایز و خاص می­باشند. از کشورهای تولیدکننده قهوه در این منطقه می­تواند موارد زیر را نام برد:

کنیا: طعمی مشابه توت سیاه و مرکبات دارند.

اتیوپی: مناطق مخنلف تولیدکننده قهوه در اتیوپی دانه­های قهوه با طعم خاص خود تولید می کنند.

دانه های سبز تولید شده در جزایر کارائیب ویژگی­ های خاص خود را دارند و افراد خبره از طرفداران قهوه جامائیکا هستند. دو کشور دیگر نیز از این منطقه در تولید قهوه معروف اند؛

هائیتی: دارای قهوه با طعم بسیار شیرین هستند.

پرتوریکو: قهوه ­های پرتوریکو مزه شیرین مشابه با طعم کارامل و شکلات دارند.

علاقه­مندان به قهوه رست شده با طعم خاکی می­توانند قهوه اندونزی را تهیه کنند. تولیدکنندگان قهوه در اندونزی دان سبز را روی خاک رس خشک می­کنند که باعث ایجاد طعم خاکی می­شود.

قهوه سبز هندی نیز دارای طعمی فوق العاده است و اگر زیر سایه و به دور از نور مستقیم آفتاب تهیه شده باشد از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

قیمت قهوه سبز چگونه است؟

می ­توان با قیمت مقرون به صرفه ­ای قهوه سبز را در بسته‌بندی چند گرمی تا چند کیلوگرمی تهیه کرد که هر کدام از آن ها با توجه به مقدار آن دارای قیمت مختلفی و متفاوتی می‌باشند. قیمت قهوه سبز کیلویی و عمده توسط تولید کنندگان و شرکت­ های اصلی توزیع در این زمینه انجام می گیرد. همچنین نگهداری مقادیر زیادی از دانه قهوه خام برای مدت طولانی، کاهش کیفیت و خراب شدن طعم قهوه را در پی دارد؛ به عمین علت کارخانه ­ها و خریداران قهوه سبز ناچارا به صورت دوره­ای خرید می­کنند. بنابراین نوسانات ارز قیمت روز قهوه سبز و تمام بازار قهوه را تحت شعاع قرار می­دهد. همچنین با مراجعه به  سایت شرکت­ها، قیمت پودر قهوه سبز و بسته­ بندی و قیمت قهوه سبز اصل را به راحتی می­ توان بدست آورد.

عوامل تاثیر گذار در قیمت قهوه سبز

  • کیفیت بذر، نقاط آب و هوایی، مراحل کاشت، داشت و برداشت و در ادامه فرآیندهای پردازش باعث می­شود تا قیمت تمام شده قهوه سبز متفاوت باشد.  قیمت قهوه سبز در بازار متاثر از فاکتورهایی نظیر، برند تولید‌کننده، جنس، عطر و طعم، شرایط بازار، درجه فرآوری،  نوع و کیفیت محصول، نحوه تولید و بسته بندی، نحوه فروش محصول، هزینه حمل و نقل محصول و نحوه ارسال، پودری یا دانه بودن، سال تولید، میزان سفارش و … است.

همانطور که گفته شد قهوه سبز انواع مختلفی دارد. اگر با توجه به خاص بالای قهوه سبز، نوع خاصی از آن را انتخاب کرده­اید می­توانید برای خرید عمده با قیمت پایین­تر از نرخ روز، از واردکنندگان به صورت مستقیم و یا از وبسایت­ها به صورت آنلاین  و بدون واسطه محصول مورد نظرتان را تهیه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید