برند‌های بسیاری در جهان به تولید قهوه و محصولات گوناگونی مشتق شده ازآن می‌پردازند که در بین آن‌ ها نام نسکافه نامی آشنا برای همه­ی ماست. اماخوب است بدانید که نسکافه یکی از انواع برندهای قهوه فوری است و در واقع از عصاره‌ی قهوه‌ی خشک شده تهیه می‌شود.  برای خرید نسکافه مرغوب نیاز به رعایت نکاتی دارید تا محصولی را که متناسب با ذائقه تان باشد انتخاب و تهیه کنید و از آن لذت ببرید.  در این مطلب شما را با راهنمای خرید نسکافه همراه می­کنیم. اگر قصد خرید قهوه ساز و قهوه ساز فلاویا را دارید پشنهاد می کنیم به وب سایت مراجعه نمایید.

خرید نسکافه یا قهوه فوری

اولین شرکت سازنده نسکافه شرکت نستله ( Nestle ) است که محصول قهوه  فوری خود را با نام تجاری نسکافه ( Nescafe )  به بازار عرضه کرد. نسکافه قهوه‌ دم شده­ ای است که طی فرآیندی به شکل پودر در آمده و با حل کردن کمی از آن در یک فنجان آب جوش یا شیر، آماده نوشیدن می­گردد. قهوه فوری به دو صورت کلاسیک و گلد تولید می­گردد که فرآند متفاوتی دارند. برای تهیه نسکافه گلد قهوه را به روش حرارتی و انجماد خشک کرده که موجب حفظ عطر و طعم می­شود و طعمی ملایم­تر نسبت به دیگر انواع نسکافه دارد.

خرید نسکافه

نکات اصولی خرید نسکافه

برای خرید نسکافه گلد یا کلاسیک مرغوب عوامل متعددی تاثیر دارند که در ادامه به آن اشاره می­کنیم:

نوع دانه قهوه و خرید نسکافه

دانه قهوه بر دو نوع اصلی عربیکا (Arabica) و روبوستا (Robusta ) است که هرکدام بافت و طعم منحصر به‌ فرد خود را دارند. نوع عربیکا طعم ملایم‌تری و رو به ترشی دارد و زیاد تلخ و غلیظ نیست. قهوه روبوستا غلیظ‌تر و تلخ‌تر است و ترشی کمتری دارد که بیشتر در آسیا کشت می‌شود. روی بسته‌بندی نوع عربیکا یا روبوستا بودن آن را ذکر می‌کنند و اگر هم قهوه ترکیبی از هردو باشد، درصد مقدار هر یک از آن­ها درج می‌شود.

کشور پرورش‌دهنده

ناحیه و روش‌‌های مورد استفاده در رشد قهوه اولین عامل تعیین کننده کیفیت و نوع طعم قهوه است. از آنجا که قهوه در مناطق مختلف دنیا، در آسیا، آفریقا، کاراییب و آمریکای جنوبی و مرکزی پرورش می­یابد، عواملی نظیر زمین، ارتفاع، رطوبت و شرایط رشد در هر کدام متفاوت است که بر عطر و طعم دانه‌‌های قهوه اثر می‌گذارد.

خرید نسکافه

نحوه برشته‌کردن قهوه (رست)

از نکات مهم خرید نسکافه توجه به درجه رُست و در نتیجه استخراج طعم و عطر از دانه‌های قهوه می­باشد. طی این فرایند روغن و رطوبت دانه­ها گرفته می­شود و دانه‌های سبز اسفنجی برشته شده و به دانه‌های قهوه‌ای ترد تبدیل می­گردد. سه نوع رست داریم:

  • لایت رست (light roast): دانه قهوه رنگ قهوه‌ای روشن‌تری دارد و طعم آن بیشتر به ترشی می‌زند.
  • مدیوم رست (medium roast): دانه­های قهوه دارای رنگ تیره­تر از لایت رست تیره‌تر بوده، خشک و بدون روغن است و طعم آن ترش ‌و شیرین می­باشد.
  • دارک رست (dark roast): رنگ قهوه در آن از سایر انواع تیره‌تر می­باشد و لایه‌ای از روغن روی سطح آن را می‌پوشاند. طعم آن قوی است و ترشی کمتری دارد.

با مشاهده نوع روست روی بسته‌بندی قهوه‌های فوری متناسب با ذائقه­تان نسکافه مدنظر خود را انتخاب کنید.

میزان کافئین

قهوه فوری به دلیل فرایند فرآوری مقدار کافئین کمترینسبت به دانه‌های قهوه دراد. با این‌ وجود، سطح کافئین در هنگام خرید قهوه فوری به ویژه برای افراد باردار، کودکان یا دارای مشکلات جسمی می­بایست بررسی شود. غالبا میزان کافئین موجود در قهوه‌های فوری ۴۰، ۴۵ و ۶۰ گرم در هر وعده است. همچنین قهوه فوری بدون کافئین که معمولا ۲ تا ۱۲ میلی‌گرم کافئین دارد نیز تولید می­شوند.

اسیدیته یا ترشی

اسیدیته یا ترشی قهوه بخش جدا نشدنی طعم قهوه است. میزان ترشی با توجه به درجه رست قهوه، روش پردازش آن و مکان کشت و پرورش آن تعیین می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال، قهوه عربیکا طعم ترشی اسیدسیتریک را دارد درحالی‌که برخی دیگر مزه اسید مالیک دارند که مشابه طعم میوه‌های کال یا سبزرنگ مانند کیوی است. اگر روی بسته­بندی درباره اسیدیته چیزی ننوشته بود، می‌توانید از نوع رست و نوع دانه قهوه میزان ترشی آن را بررسی کنید.

رایحه قهوه

رایحه قهوه یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده مطبوعی و کیفیت آن است. رایحه کربنی یا دودی، میوه‌ای، کاراملی و فندقی از رایج‌ترین رایحه‌های قهوه محسوب می­ شوند. تشخیص رایحه قهوه از نکاتی است که قبل از امتحان‌کردن آن مقدور نیست، مگر در مواردی که رایحه آن روی بسته بندی ذکر شود. نسکافه های اورجینال رایحه قوی تری نسبت به قهوه ­هایی که توسط کارگاه های متفرقه پر و بسته بندی می شوند دارا هستند.

خرید نسکافه

مواد افزودنی و طعم‌دهنده ‌ها در خرید نسکافه

برای طعم دهی به قهوه فوری مواد افزودنی و طعم‌دهنده­هایی از قبیل عسل، وانیل یا ترکیبی از آجیل و کارامل اضافه می­کنند که معمولا روی بسته ‌بندی ذکر می‌شوند.

ارگانیک بودن

قهوه‌های ارگانیک به صورت طبیعی کشت شده و از قارچ کش و سموم در پرورش آن استفاده نمی­شود و دارای طعم و عطر مشابه با قهوه دم‌کرده هستند.

مدل بسته ‌بندی

قهوه فوری در بسته ‌های یک‌ وعده‌ای یک ‌نفره و یا در قوطی، جعبه یا بطری ‌های شیشه‌ای با درب محکم و مقاوم عرضه می‌شوند که در برابر نفوذ هوا مقاومند. همچنین جهت خرید نسکافه کیلویی کارتون ­های ۲۰ کیلوگرمی و بیشتر یا بصورت فله­ای ازانواع برندهای تجاری عرضه می­گردند.

برای خرید نسکافه اورجینال توجه کنید که بسته بندی­ها زیبا، کارتونی و معمولا با رنگ قرمز و شامل تعداد 20 ، 24 و 30 عدد هستند. اما در موارد تقلبی 100 عدد در یک بسته بندی پلاستیکی وجود دارد. همچنین نسکافه گلد 100 گرمی فیک، دارای شیشه­ای کمر باریک است درحالی که نمونه اصل آن، شیشه دارای کمری صاف می­باشد.

قیمت قهوه

قهوه‌های فوری در قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند، ولی بسیار مقرون‌ به‌صرفه‌تر هستند. قیمت­ بسته های اورجینال بالاتر از نمونه­های غیررسمی است و تفاوت چشم­گیری تا اندازه نصف دارند.

وجود گلوتن

پروتئین‌های موجود در قهوه طی فرآیند پردازش به آسانی به گلوتن تبدیل می‌شوند. مصرف قهوه فوری توسط افراد حساس به گلوتن سبب التهاب و مشکلات گوارشی می­شود. ترجیا این دسته از افراد بهتر است از مصرف قهوه فوری خودداری کنند هرچند روی برخی از بسته‌بندی‌های قهوه فوری عبارت بدون گلوتن نوشته شده باشد اما کاملا قابل اطمینان نیست.

برند های معتبر خرید نسکافه

برند های زیادی در سراسر دنیا به تولید انواع نسکافه مشغول اند که از انواع برند نسکافه خوب می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نسکافه گلد و کلاسیک سافو
  • توبک
  • نستله
  • مدل ردماگ
  • علی کافه
  • cobizco
  • آلتونسا،
  • جاکوبز
  • Davidoff

و همچنین برند نسکافه تولید ایران از قبیل کوپا، سندی، مولتی کافه و نیوشا.

با توجه به نکاتی که گفته شد می توانید از میان انواع مختلف نسکافه ­های موجود در بازار برای خرید نسکافه ایده­آل خود اقدام کنید. پیشنهاد می ­شود برای خرید نسکافه اورجینال به فروشگاه­ ها یا سایت ­های معتبر مراجعه کنید و ابتدا مقدار کمی از محصول را خریداری و در صورت خوشایند بودن طعم و عطر آن به صورت بسته­ای یا کیلویی خرید انجام دهید.

به این مقاله امتیاز دهید