کیفیت شیری که برای تهیه قهوه استفاده می شود، اهمیت بسیاری در نتیجه نهایی و فوم قهوه خواهد داشت. گاهی اوقات به دلیل کیفیت پایین خامه یا کف ساز شیر، ممکن است به کلی طرح لاته یا کاپوچینو خراب شود. به همین خاطر اطمینان از دستگاه کف ساز شیر که خریداری می کنیم اهمیت دارد. در ادامه این مطلب درباره بهترین کف ساز شیر صحبت خواهیم کرد. اگر قصد خرید قهوه ساز و قهوه ساز فلاویا برای تولید کف شیر را دارید پشنهاد می کنیم به وب سایت فلاویا مراجعه نمایید.

انواع کف ساز شیر

بسیاری از کافی شاپ ها برای تهیه لاته یا کاپوچینو از دستگاه کف ساز شیر و قهوه ساز استفاده می کنند که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها می پردازیم:

  • کف شیر با دستگاه اسپرسو

تهیه فوم شیر با دستگاه اسپرسو بسیار آسان است. اکثر ماشین ها (شامل بسیاری از ماشین های اتوماتیک) به سادگی بخار را به شیر خود تحویل می دهد، به آرامی آن را با فشار گرم می کند. در عین حال، هوا را به شیر اضافه می کند، که باعث می‌شود کف یا همان فوم ایجاد شود. همچنین به یک ظرف فلز کوچک برای فوم نیاز دارید. که “فنجان کف ساز ” نامیده می‌شوند و در بسیاری از فروشگاه‌هایی که ماشین آلات و لوازم جانبی اسپرسو را می فروشند، در دسترس هستند. آنها عمق زیادی برای بخار دارند و دسته بلند که برای نگهداری و کنترل آسان بسیار مفید هستند.

  • تهیه کف شیر با فرنچ‌پرس

ایجاد فوم شیر با این روش نسبتا آسان است، در این روش کافی است دمای شیر را به حدود ۶۰ درجه سانتی گراد برسانید سپس شیر را داخل فرنچ پرس بریزید (به اندازه ای پر کنید تا فضا برای ایجاد فوم باقی بماند). البته می تشود شیر سرد را درون فرنچ پرس بریزید و همراه با فرنچ پرس آن را در ماکروفر قرار دهید تا به دمای مورد نظر برسد. حالا اهرم فرنچ پرس (اهرم مجهز به صافی) را بالا و پایین کنید تا صافی آن از شیر عبور کند. تکرار این عمل باعث ایجاد فوم می شود بعد از این کار درب فرنچ پرس را برداشته و از فوم تان استفاده کنید.

دستگاه کف ساز شیر

  • همزن کف ساز شیر برقی

نازل بخار را روی سطح شیر قرار می‌دهیم و به شیر حرارت می‌دهیم تا قند و پروتئین آن‌را به‌صورت فوم از شیر جدا کرده و بعد به‌هم می‌زنیم تا یک‌ دست شود و البته خوش‌طعم‌تر. فنجان مخصوص تهیه کف شیر باید کاملا تمیز و خشک باشد؛ سایز فنخان کف‌ساز متناسب با اندازه‌ی نوشیدنی‌مان باشد تا دورریز ِ کمتری داشته باشیم. حداقل ۱/۴ و حداکثر ۱/۲ پیچر را شیر می‌ریزیم.

قبل و بعد از فوم گرفتن، نازل را با دستمالی مرطوب تمیز می‌کنیم؛ در حالی‌که دستمال را دور خروجی نازل گرفته‌ایم، یک بار پیچ بخار را باز و بسته می‌کنیم تا آب باقی‌مانده در نازل خالی شده و شیر دور دهانه‌ی نازل خشک نشود. دمای شیر نباید بیشتر از ۷۱ و کمتر از ۶۲ درجه باشد. درغیراین‌صورت بافت مخملی شیر و در عین حال خواص آن‌ از دست خواهد رفت. بعد از هر بار استفاده، فنجان مخصوص تهیه کف باید تمیز و خشک شوند.

دستگاه کف ساز شیر نسپرسو

یکی از بهترین برندهای تولید کننده دستگاه کف ساز شیرر؛ نسپرسو است. اگر به نوشیدن قهوه با شیر گرم یا کف شیر علاقه دارید یا اگر می‌خواهید کاپوچینوی دلخواهتان را خودتان تهیه کنید نسپرسو دستگاهی تخصصی تهیه‌کرده است که کار شما را در این راستا بسیار ساده می کند. این محصول که با نام AEROCCINO3 شناخته می شود؛ دستگاهی کوچک و زیبا برای هم زدن شیر است که در گروه کف شیر سازها دسته‌بندی می‌شود.

این دستگاه یک دکمه دارد که می‌تواند دستگاه را در دو حالت گرم و سرد فعال کند تا شیر را هم بزند.  ساختار دستگاه مانند کتری برقی‌های جدید است چراکه بدنه اصلی به سیم برق متصل نیست ولی برای تأمین نیروی برق خود روی پایه‌ای پلاستیکی قرار می‌گیرد که این پایه به برق متصل می‌شود. زیرا این پایه، تکه ‌های لاستیکی در نظر گرفته‌شده تا مانع از جابجایی و لرزش دستگاه شود. درپوشی پلاستیکی هم همراه دستگاه عرضه می‌شود. نسپرسو شرکتی شناخته‌شده در زمینه نوشیدنی های گرم تهیه‌ شده از قهوه است که در سراسر جهان محصولات خود را عرضه می‌کند.

دستگاه کف ساز شیر

روش فوم گیری با دستگاه نسپرسو به شرح زیر می باشد:

  • شیر سرد را داخل پیچر می‌ریزیم (شیر پر چرب برای فوم گیری مناسب‌تر است. شیر 3 درصد چربی مدت دار میهن گزینه مناسبی است.)
  • حجم شیر باید بین ۱/۳ تا ۱/۲ پیچر باشد. پیچر را بیش از نصف آن پر نکنید چراکه با فوم گیری، حجم شیر تقریبا دو برابر می‌شود.
  • قبل از قرار دادن شیر زیر نازل بخار، اول نازل بخار را باز می‌کنیم تا آب داغی که در ابتدا از نازل خارج می‌شود، داخل شیر نریزد.
  • نازل بخار را کمی کج می‌کنیم.
  • سر نازل بخار را کمی پایین‌تر از سطح شیر و در قسمت وسط سطح شیر قرار می‌دهیم.
  • کمی پیچر را می‌چرخانیم تا سر نازل بخار در قسمت کناری سطح شیر قرار بگیرد. (اگه سر نازل بخار را همان وسط شیر نگه داریم، هنگام فوم گیری، شیر به چرخش در نمی‌آید و قوام‌ش کم می‌شود. حتما باید قبل از شروع فوم گیری، سر نازل بخار را در قسمت کناری و نزدیک به دیواره پیچر قرار دهیم.
  • نازل بخار را تا انتها باز می‌کنیم و فوم گیری را انجام می‌دهیم.
  • سر نازل بخار را فقط کمی داخل شیر فرو می‌بریم.
  • فوم‌ گیری را تا زمانی ادامه می‌دهیم که دمای شیر به 60 الی 65 درجه برسد. (یعنی وقتی که دست را روی بدنه پیچر می‌گذاریم اگر حرارت آن به میزانی باشد که دست را اذیت کند تا سه ثانیه می‌شماریم (1001-1002-1003) و نازل بخار را می‌بندیم.)

برای تهیه فوم شیر، روش های متعددی مانند استفاده از دستگاه اسپرسو، فرنچ پرس، نازل بخار دستگاه های اتوماتیک و … وجود دارد. نسپرسو یکی از کمپانی شناخته شده در دنیا است که در زمینه تولید کف ساز شیر به صورت اختصاصی فعالیت میکند.

به این مقاله امتیاز دهید