قهوه به عنوان یکی از دلپذیرترین نوشیدنی های تلخ در بین مردم دنیا به شمار می رود. این نوشیدنی که به صورت گرم و سرد سرو می شود موجبات تحرک و بیداری فرد را فراهم می آورد. نوشیدنی قهوه که از دانه های آن تهیه می شود رنگی تیره و اشتها برانگیز دارد. شما در هنگام مراجعه به مراکز فروش مواد غذایی با انواع قهوه مواجه می شوید که برخی از آنها طرفداران زیادی داشته و برخی دیگر مورد استقبال کمتری واقع می شوند. به همین جهت می خواهیم  در این نوشتار شما را با قهوه و انواع آن و همینطور خواص آنها آشنا کنیم. اگر قصد خرید قهوه ساز و قهوه ساز فلاویا را دارید پشنهاد می کنیم به وب سایت flavia.ir مراجعه نمایید.

دانستنی هایی در مورد قهوه

جالب است بدانید که دانه های قهوه میوه درختی به نام Coffea بوده که در هنگام رسیدن به رنگ قرمز در می آیند. این گیاه که در مناطق گرمسیری رشد می کند در ابتدا به صورت درختچه یا بوته ای کوتاه ولی نیرومند است، به طوری که این درختچه می تواند در ادامه رشد خود به طول سه تا سه و نیم متر هم برسد. اغلب کارشناسان اولین تولید کننده قهوه را کشور اتیوپی می دانند ولی برخی نیز منشأ تولید آن را مربوط به کشور یمن می دانند. این نوشیدنی برای اولین بار در قرن 13میلادی در بین کشورهای عربی مشهور شد و به عنوان جایگزینی برای نوشیدنی های الکلی مورد استقبال قرار گرفت. امروزه بیشترین تولید قهوه مربوط به کشورهای پورتوریکو، کلمبیا، برزیل، اندونزی، ویتنام و مکزیک است اما سرانه مصرف قهوه در کشورهای فنلاند، دانمارک، نروژ و سوئد بیشتر از کشورهای دیگر دنیا است. در ادامه درباره انواع قهوه صحبت می کنیم.

انواع قهوه

انواع قهوه و خواص آن

دانه های قهوه از نظر نژاد به سه نوع تقسیم می شوند که عبارتند از: لیبریکا، عربیکا و ربوستا. این دانه ها از نظر محل پیدایش و شکل و طعم با یکدیگر تفاوت هایی دارند. به عنوان مثال قهوه عربیکا گران تر و خوش طعم تر از سایر دانه های قهوه است ولی نوع ربوستا کافئین بیشتری دارد. نوع لیبریکای قهوه با اینکه شباهت زیادی به نوع ربوستا دارد ولی از طرفداران کمی برخوردار است. اغلب مردم قهوه را بر اساس طرز تهیه تقسیم بندی می کنند که شامل انواع بسیاری است. قهوه اسپرسو، ترک، فرانسوی و غیره همگی جزو طبقه بندی این دانه پرطرفدار بر اساس شکل تهیه است. در ادامه به طرز تهیه انواع قهوه می پردازیم.

قهوه فرانسوی

اگر دستگاه قهوه ساز در اختیار دارید، قهوه فرانسوی بنوشید. البته لازم به ذکر است که این طرز تهیه در ایران به نام فرانسوی معروف است ولی در کشورهای دیگر از این نام استفاده نمی شود. هر چه دانه های قهوه بیشتر آسیاب شده و ریزتر باشند، نوشیدنی غلیظ تری در اختیار دارید.

قهوه ترک

یکی از روش های پرطرفدار نوشیدنی قهوه، قهوه ترک است. برای این روش، دانه های قهوه را تفت می دهند. مخلوط یک فنجان آب و یک قاشق مرباخوری پودر قهوه را در داخل قهوه جوش مسی ریخته و روی حرارت ملایم قرار می دهند. عده ای از افراد برای درک بهتر طعم قهوه مقداری آب سرد را قبل از آن می نوشند.

انواع قهوه

قهوه اسپرسو

اولین بار مردم ایتالیا طرز تهیه قهوه اسپرسو را ابداع کردند. در این روش مقدار کمی آب داغ را از بین دانه های قهوه عبور می دهند. این آب باید با فشار زیاد باشد و این کار آسانی نیست. اغلب طرفداران نوشیدن قهوه اسپرسو، دستگاه های تمام اتوماتیک را برای تهیه آن به کار می گیرند. این روش به عنوان خالص ترین و تلخ ترین شناخته می شود که پایه اصلی بسیاری از نوشیدنی های محبوب به شمار می رود. نوشیدنی هایی نظیر: کافه آمریکانو، کافه موکا و لاته را از ترکیب قهوه اسپرسو تهیه می کنند. شما می توانید انواع قهوه اسپرسو در ایران را از طریق سایت های معتبر مشاهده و خریداری کنید.

لازم به ذکر است که اگر قصد خرید سشوار فلاویا را دارید می توانید به وب سایت فلاویا مراجعه نمایید.

قهوه عربی

قهوه عربی یکی دیگر از انواع قهوه است. ظرف قهوه و ادویه هایی که به آن افزوده می شود به عنوان دو مشخصه قهوه عربی به شمار می رود. ظرفی که در آن این نوع قهوه را آماده می کنند به دله معروف است. در طرز تهیه قهوه عربی آمده است که نباید به جوش بیاید و همینطور آن را هم نمی زنند. کسانی که قهوه عربی می نوشند آن را شیرین نکرده و تلخ می خورند.

انواع قهوه سرد

چنانچه گفتیم قهوه را سرد نیز می نوشند. آیس کافی یا قهوه یخ زده که طرفداران زیادی دارد به روش های مختلفی تهیه می شود. برای تهیه کردن قهوه سرد می توانید قهوه آماده شده را روی یخ بریزید و میل کنید ولی آیس کافی در مدل های مختلفی درست می شود که برخی از آنها عبارتند از: کلد برو، آیس کافی تایلندی، فراپه یونانی، فراپاچینو، آیس کافی کاناریو و آیس کافی آلمانی.

انواع قهوه

انواع قهوه دمی

در مورد قهوه دمی باید این نکته را متذکر شویم که «قهوه دمی» با «قهوه دم کردنی» دو مقوله جدا از هم است. تعداد قهوه های دم کردنی زیاد است و به نوع آماده کردن قهوه اطلاق می شود. ولی قهوه دمی به قهوه ای دم کردنی گفته می شود که به صورت ساده و به سرعت آماده می شود. این قهوه ها همراه با فیلتر بوده و آب جوش روی آنها ریخته می شود.

جمع بندی

نوشیدن انواع قهوه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. دانه های قهوه به سه نژاد عربیکا، روبوستا و لیبریکا در کشورهای جهان تولید و عرضه می شود که تفاوت هایی در شکل، طعم و عطر دارند. این نوشیدنی به روش های گوناگونی تهیه می شود که برخی از آنها عبارتند از: اسپرسو، عربی، فرانسوی و ترکی.

به این مقاله امتیاز دهید